سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

بهسازی و ارتقای کیفیت سیمولاتور و کنترلر بازوی رباتیک با شش درجه آزادی

سیمولاتور و کنترلر بازوی رباتیک با شش درجه آزادی در محیط Matlab در دانشکده فنی و مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز پس از بهسازی و ارتقاء کیفیت، راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،مسئول آزمایشگاه تحقیقاتی ارتعاشات و آنالیز مودال دانشکده فنی و مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز با اعلام این خبر گفت: لاشه این ربات در دانشگاه تبریز موجود بود که با راه اندازی مجدد و ارتقاء، قابلیت های آن با آخرین رباط های 6 درجه آزادی مشابه در دنیا رقابت می کند و قیمت تمام شده آن نیز بسیار پایین تر است.

به گفتۀ مرتضی صادقی، در این پروژه، یک ربات بازو با شش درجه آزادی به همراه کنترلر و درایور مربوطه طراحی گردید که قادر است در محیط نرم افزار Matlab  و بر اساس هر نوع کنترلی که کاربر برنامه ریزی می نماید، کارکند.

مسئول آزمایشگاه تحقیقاتی ارتعاشات و آنالیز مودال دانشکده  فنی و مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به قابلیت های دیگر  این ربات گفت: بستر انتقال داده ها شبکه Lan است و لذا ربات مزبور از هرکامپیوتری متصل به شبکه اینترنت قابل کنترل است، و اینکه بر اساس تکنولوژی Target Pc امکان کار به صورت  Real Time را فراهم کرده است.

وی همچنین یاد آور شد: این سیمولاتور و کنترلر بازوی رباتیک شش درجه آزادی، دارای حافظه داخلی نیز برای تکرار حرکات آموزش یافته و نمایشگر لمسی و صفحه کلید کنترلی می باشد.

 وی با اشاره به اینکه برای حالت کنترل از طریق حافظه داخلی، بطور جداگانه، برای هر موتور یک کنترل کننده  PID داخلی با ضرایب قابل تغییر توسط کاربر طراحی گردیده، تصریح کرد: محیط شبیه ساز ربات برای شبیه سازی تمام پارامتر های مکانیکی و دینامیکی ربات تهیه شده است و می توان ابن محیط شبیه ساز را با ربات اصلی لینک نمود و تمامی حرکت های ربات را قبل از اجرا در محیط واقعی، تست و بهینه سازی و کنترل کرد.

به گفتۀ وی، این سیمولاتور و کنترلر بازوی رباتیک شش درجه آزادی دارای پورت ورودی و خروجی همه منظوره با امکان پنچ ورودی خروجی دیجیتال و سه ورودی خروجی آنالوگ جهت نصب تجهیزاتی مانند دوربین، حسگرهای فشار، و غیره در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، سیمولاتور و کنترلر بازوی رباتیک 6 درجه آزادی در محیط Matlab به منظور استفاده در زمینه های آموزشی و پژوهشی، با حضور جمعی از مسئولان، دانشجویان و اساتید جوان این دانشکده رو نمایی و راه اندازی شد/س

برچسب ها: کنترلر ، بازوی ، رباتیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.