سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

کنگره ملی وحشی بافقی فردا در بافق کلید می‌خورد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از آغاز به کار نخستین کنگره ملی وحشی بافقی در شهرستان بافق با حضور علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی به‌ویژه علاقه‌مندان به وحشی‌بافقی، شاعر قرن دهم هجری خبر داد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

بهرام عبدالحسینی اظهار داشت: کنگره وحشی بافقی از 2 سال پیش در دست برنامه‌ریزی است و سرانجام پس از طی مراحل مختلف این کنگره از فردا به مدت 2 روز برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که برگزاری این کنگره، رویدادی فرهنگی و ادبی بسیار مهمی برای استان یزد و کشور است، افزود: وحشی بافقی به رغم بهره‌مندی از ذوق ادبی بسیار و بر جا گذاشتن آثاری بی‌نظیر، مهجور مانده است.

دبیر کنگره ملی وحشی بافقی اعلام کرد: به منظور معرفی بیش از پیش وحشی بافقی به ادب دوستان کشور، اقدامات متعددی انجام شده که از آن جمله می‌توان به چاپ کتاب‌هایی از وحشی بافقی یا در مورد این شاعر بزرگ اشاره کرد.

عبدالحسینی ادامه داد: در این راستا کتاب‌های «آتش جانسوز» در شرح آثار وحشی بافقی، «شرح پریشانی» نگاهی به زندگی و آثار وحشی بافقی، «تصحیح جدید دیوان وحشی بافقی»، «دیوان نفیس وحشی بافقی» و «یزد در عصر صفویه» منتشر شده که در مراسم اختتامیه کنگره این کتاب‌ها رونمایی خواهند شد.

وی تصریح کرد: همچنین چاپ تمبر وحشی بافقی و ساخت یک مجموعه تلویزیونی نیز از دیگر اقدامات دبیرخانه کنگره وحشی بافقی بوده که همه آن‌ها در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این کنگره رونمایی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد همچنین با اشاره به مقالات رسیده به کنگره ملی وحشی بافقی، خاطرنشان کرد: تا زمان تعیین شده برای ارسال آثار به این کنگره، بیش از 400 اثر به دبیرخانه رسیده که از میان این آثار، در مجموع 40 مقاله برگزیده شده که در کنگره ارائه خواهد شد.

عبدالحسینی از علاقه‌مندان به شعر و ادب پارسی دعوت کرد تا طی روزهای 17 و 18 مهرماه جاری برای شرکت در این کنگره به شهرستان بافق سفر کنند و در سالن همایش‌های سنگ آهن بافق میهمان این مراسم باشند.

کمال‌الدین محمد وحشی‌بافقی، شاعر قرن دهم هجری قمری است که در بافق به دنیا آمد و مدتی در آنجا زیست سپس به یزد آمد و از آنجا به کاشان رفت و به مکتب‌داری پرداخت.

وی سال‌های پایانی عمر خود را نیز در یزد گذراند و همانجا چشم از جهان فرو بست. وحشی‌بافقی نه تنها اکنون مقبره‌ای ندارد بلکه مزار وی سال‌ها پیش در طرح خیابان مهدی یزد قرار گرفت و اکنون نشانی از آن نیست.

دوستان شرح پریشانی من گوش کنید // داستان غم پنهانی من گوش کنید
برچسب ها: کنگره ، وحشی ، بافقی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.