سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون امور بين الملل و بازرگاني "وزارت نفت" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

محدودیتی برای مشارکت خارجی در "صنعت نفت"وجود ندارد / کشور"عراق" شرايط بازار را رعايت کند

اگر تصميمات سياسي نباشد شرکت هاي بين المللي به دليل ثبات در تمامي بخشها تمايل بيشتري براي سرمايه گذاري در ايران نسبت به قطر و عربستان دارند.

منصور معظمي در گقتگو اختصاصي با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه ما محدوديتي براي بازگشت شرکت هاي بين المللي در عرصه سرمايه گذاري را نداريم  گفت: شرکت هاي  بين المللي که کنار گذاشته شده بودند اگر دوباره برگردند با توجه به سازکارهاي کشور با انها سرمايه گذاري صورت خواهد گرفت.

وي تصريح کرد:  هر شرکتي نفتي و سرمايه گذاري که علاقه مند براي سرمايه گذاري در ايران را داشته باشد ما به آنها خوش آمد مي گوييم اما اين بدان معني نيست که توانمند يهاي داخلي را در کشور ناديده بگيريم امروزه بسياري از تجهيزات نفت، گاز و پتروشيمي در داخل کشور ساخته مي شود.

معظمي تصريح کرد: ما در طي اين سالها به اين توانمندي رسيديم که توانمند يهاي داخلي را صرف نظر نمي کنيم بنابراين هر شرکت خارجي که بخواهد در اين بخش سرمايه گذاري کند استقبال مي کنيم.همچنين استفاده از توان داخلي جز شروط وزارت نفت است. 

وی با تاکید بر اینکه مذاکره با شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی قطعا باید فرآیندی را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: در این بین در چند هفته گذشته با بهبود روابط دیپلماتیک و خارجی ایران، درخواست‌های متعددی از سوی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به صنعت نفت مطرح شده است.
 
معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که شروط ایران برای مذاکره و بازگشت احتمالی شرکت‌های بزرگ خارجی به صنعت نفت چیست؟ اظهار داشت: آن دسته از شرکت های بزرگ خارجی و بین المللی که علاقه مند به سرمایه گذاری و مشارکت در صنعت نفت و گاز ایران را داشته باشند می تواند در قالب یک مشارکت " برد – برد" با ایران همکاری داشته باشند.
 
وي تاکيد کرد: ما هيچ محدوديتي براي هيچ شرکت خارجي بغير از رژيم صيهونيستي براي حضور در عرصه سرمايه گذاري نداريم. 

معظمي اضافه کرد: بايد قراردادها با رعايت در نظر گرفتن قوانين جمهوري اسلامي ايران و نيز به نفع هر دو طرف باشد طبيعي است که به يک پروسه طولاني مدت نياز است و تاکنون بيش از ده شرکت بين المللي اعلام امادگي کرده اند.

معاون امور بين الملل وبازرگاني وزارت نفت، اظهار داشت: در بحث قراردادها به سمت جذاب کردن قرارداداها هستيم و در همين زمينه وزير نفت کميته اي براي بررسي قراردادها تشکيل داده همچنين تيمي از داخل براي استفاده از توانمنديهاي بيرون براي نهايي کردن بررسي طرحها شکل گرفته است.

وي در خصوص سوآپ نفتي گفت:ما قبلا  يک حجم قابل توجهي از صادرات و خريدوفروش از طريق سوآپ انجام مي داديم ساختاري که قبلا در اين زمينه شکل گرفته بود ابهاماتي داشت مديريت وقت وزارتخانه براساس گزارشات حاصله اقدام به توقف شد و اين امر سبب شد که خلع هايي در اين زمينه صورت گيرد.

معظمي تاکيد کرد: وزير نفت دستور دادند اين موضوع مجددا مورد بررسي قرار گيرد در اين راستا مطالعاتي صورت گرفته تا بتوانيم به يک سهم قابل توجه در بازار دست پيدا کنيم.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه وزارت نفت از هرگونه مشارکت خارجی در طرح‌ها و پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در چارچوب ضوابط و قوانین کشور استقبال می کند، تاکید کرد: محدودیتی برای مشارکت خارجی در صنعت نفت وجود ندارد.

وي در ادامه تصريح کرد: انهايي که وارد بازار ايران مي شوند  از جمله عراق انتظار داريم شرايط کشور را بسنجند و گرفتن سهم بازار نفت ايران توسط عراق در شان عراق نيست.

معاون امور بين الملل وبازرگاني وزارت نفت در خصوص ميادين مشترک نفتي گفت: وزرات نفت اولويت کاري خود را توسعه ميادين مشترک گذاشته است از انجا که اين ميادين بيشتر در عسلويه واقع شدند علاوه براينکه ميدان مشترک است  يک حجم قابل توجهي براي توسعه نفت است  و يکسري ميادين مشترک با کشورهاي عراق، کويت و عربستان داريم.
 
معظمي گفت: اگر تصميمات سياسي نباشد شرکت هاي بين المللي به دليل ثبات در تمامي بخشها تمايل بيشتري براي سرمايه گذاري در ايران نسبت به قطر و عربستان دارند.

معاون امور بين الملل وبازرگاني وزارت نفت، اظهار داشت: انتظار داريم همسايگان پارس جنوبي با توجه به شرايط ايران همکاري بيشتري را داشته باشند و در اين راستا از کشور عراق نيز انتطار داريم که شرايط بازار را به گونه اي رعايت بکند که باعث گله مندي ايران نشود گرفتن سهم بازار ايران توسط عراق در شان دولت عراق نيست.
 
معظمي خصوص فروش نفت گفت: ما به دولتي ها نفت نمي فروشيم امور بين الملل شرکت نفت يک چهارچوبي را براي خريد نفت خام گذاشته هرکسي مي تواند وارد اين بازار شود هيچ محدوديتي براي حضور بخش خصوصي نيست .

وي تاکيد کرد: انتظار داريم زماني که بخش خصوصي کاري را در دست مي گيرد توانايي انجام کار را داشته باشد وقتي که به يک شرکت خارجي خوش آمد مي گوييم اين نيست که بخش خصوصي حذف شده بلکه بخش خصوصي با آورده بيشتر مي تواند وارد بازار شود.

وي يادآور شد: وقتي بخش خصوصي نفت را از ما خريداري مي کند نبايد در بازار ما به فروش برساند رقيب بايد در بازار ديگري وارد شود و يا سهم را در بازار ما بيشتر کند.

معظمي تاکيد کرد: شرايط حضور بخش خصوصي منوط به ضمانت نامه بانکي است همچنين قيمت ها نبايد زير قيمت ما باشد بايد به ما کمک کند تا افزايش فروش صورت گيرد.


انتهاي پيام/
 
 

برچسب ها: بازار ، نفت ، سرمایه ، قطر ، عربستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.