سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

جشنواره در بخش مواد تبلیغی موثر است اما منتظر دگرگونی سریع نباشیم

عکاس و طراح پوستر سینما گفت: رقابت در بخش مواد تبلیغی جشنواره، بر عکاسی و طراحی در سینمای کودک و نوجوان تأثیرگذار است اما نه آنقدر که یک دگرگونی سریع در جریان عکاسی یا طراحی پوستر سینما ایجاد کند.

احمدرضا شجاعی عکاس و طراح پوستر سینما که امسال در هر دو بخش مواد تبلیغی جشنواره کودک نامزد دریافت جایزه شده است،در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، گفت: رقابت در بخش مواد تبلیغی جشنواره، بر عکاسی و طراحی سینمای کودک و نوجوان تأثیرگذار است اما نه آنقدر که یک دگرگونی سریع در جریان عکاسی یا طراحی پوستر سینما ایجاد کند. این رقابت می‌تواند روی من به عنوان طراح تاثیر بگذارد و سبب شود تا تلاش کنم بهتر از قبل کارهایم را ارائه دهم اما واقعیت آن است که من در حد توان، می‌توانم بر ارتقای کیفیت عکاسی یا طراحی تأثیرگذار باشم.

این عکاس گفت: امروز یکی از مشکلات بخش طراحی پوستر آن است که هر کس اطلاعاتی از فتوشاپ دارد، اسمش را طراح می‌گذارند و تأسف‌بارتر این است که ظاهرا تفاوتی هم بین طراح و مجری نیست و این مشکلی است که ما با برخی از صاحبان فیلم‌ها داریم.

وی در پاسخ به این که نقش بخش رقابتی عکس و پوستر در ارتقائ کیفی این آثار چه میزان تاثیر دارد، گفت : به طور مسلم تاثیر بسزایی دارد و تاثیر گذاری آن قابل انکار نیست ولی باید جدی تر گرفته شود. متاسفانه در کشور ما طراح پوستر کمترین تاثیر را روی اثرش دارد. اصولا طراحی پوستر چرخه ای را طی می کند تا نهایی شود. چون کارگردان نظر خود را دارد ، تهیه کننده نظر خود را دارد و پخش هم نظر خود را دارد هر یک با نگاه خود نظر می دهند و در کل خروجی اینطور نیست که صد در صد کار طراح باشد و فقط نظر شخصی طراح در پوستر اعمال شود که در بعضی مواقع اگر فاصله بین نظرات زیاد باشد بشدت به کار لطمه میزند. من حتی چند کار طراحی کردم که اسم خودم را کنار آن اثر درج نکردم چون خروجی کار با ذهنیت من تفاوت زیادی داشت.

این عکاس با اشاره به وضعیت امروزین سینمای کودکان و نوجوانان یادآور شد: درصد بالایی از فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان ما، فقط برای ساختن فیلم به اسم کودکان ساخته می‌شوند و به از سر بازکردن می‌مانند. اصولا فیلم‌های اندکی داریم که راجع به کودک باشد یعنی اینکه کودک نقش اساسی داشته باشد و بیشتر فیلم‌هایمان داستان‌های معمول بزرگسالان را روایت می‌کند که در کنار آن، یک کودک هم حضور دارد که شاید چند اتفاق درباره‌اش بیفتد، اما فیلمی با قصه‌ای که راجع به کودک باشد و کودک با آن زندگی کند نداریم. البته خوشبختانه آغاز فیلمبرداری فیلم سینمایی شهر موش‌ها2 خبر خوشایندی است که امیدوارم بعد از ادامه سازی‌های کلاه قرمزی، تکانی به سینمای کودک بدهد. در واقع، ما سینمایی به نام سینمای کودک نداریم، سینمایی داریم که در چند فیلم آن، کودکانی حضور دارند و به نام کودک نامگذاری می‌کنیم، از طرفی مواد تبلیغی این سینما اوضاع خوبی ندارد. اصولا پوسترهایی که برای فیلم‌های کودکان طراحی می‌شوند، فاقد نگاه هنرمندانه هستند و کم پیش آمده که از لحاظ گرافیک و عکس، پوسترهای قابل قبولی باشد که البته وضعیت عکس خیلی بهتر است. اما وضعیت پوسترها و بیلبوردها در حد فاجعه است و فقط نگاه تجاری بر آن حکمفرماست. البته در سینمای بزرگسال هم همینطور است و این مشکلات مختص سینمای کودک نیست.

او در ادامه تصریح کرد: اغلب تهیه کنندگان ما در بخش پوستر و مواد تبلیغی تنها نگاه تجاری دارند، آن هم با سطح خیلی پائین که متاسفانه اصلا به این موضوع بها نمی‌دهند.

شجاعی در پاسخ به اینکه آیا وجود بخش رقابتی مواد تبلیغی را در اصلاح این مشکلات موثر می‌دانید، خاطرنشان ساخت: به نظر من این گام‌ها در صورتی تاثیرگذار خواهند بود که توجه و تبلیغ بیشتری جهت معرفی و نمایش آثار برگزیده انجام گیرد، چون این امر باید مورد توجه تهیه کننده‌ها قرار بگیرد و آنها با دیدن آثار برگزیده، از نگاه صرفا تجاری فاصله بگیرند. صاحبان فیلم باید به بالا بردن سطح سلیقه مخاطب اهمیت بدهند.

او درباره اثری که با آن در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد، گفت: امسال با فیلم «ساکن خانه چوبی» به کارگردانی حسینعلی لیالستانی در جشنواره حضور دارم، فیلم را ندیدم اما لوکیشن‌ها در گیلان با فضای جالب و بکری بود که هم از لحاظ عکس و هم پوستر فضای مناسبی برای کار داشت. من تلاش کردم که کودک را در عکس‌ها و پوسترها برجسته‌تر کنم و تاکید بیشتری روی کودک داشته باشم. البته در فیلم‌های کودک، قدم اول جلب کردن اعتماد کودک و احساس راحتی کودک با عکاس است که اهمیت زیادی در هر چه واقعی‌تر شدن حس کودک در عکس‌ها دارد.

خاطر نشان می شود: بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد./س

برچسب ها: اصفهان ، عکاس ، و ، طراح ، پوستر ، سینما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.