سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متناسب با سن کودک به او استقلال‌ عمل بدهید

به کودکان متناسب با سن آن‌ها استقلال بدهید و اجازه دهید برای مشکلات خود چاره‌اندیشی کند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا؛ کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تاکید بر شخصیت مستقل کودکان اظهار کرد: هر کودکی یک واحد بی‌همتا، با ویژگی‌های مختص به خود است و نباید او را با هیچ‌کس مقایسه کرد.

فریدون پیرایش با بیان اینکه انتظارات والدین از کودک به این بستگی دارد که از نظر آن‌ها چه چیزی برای کودک در سنین مختلف طبیعی است، افزود: بروز مشکلات در روابط کودک و والدین به دلیل توقعات زیاد و یا زودتر از زمان لازم از کودک است.

 لزوم تنظیم انتظارات با توانایی و رشد کودک

پیرایش اضافه کرد: بسیاری از والدین انتظارات غیر واقع‌بینانه‌ای از کودکان خود دارند که با سطح رشد و توانایی کودکشان متناسب نیست.

وی در ادامه برای تربیت صحیح فرزندان توصیه کرد: در حضور ديگران رفتار مثبت كودك را تشويق نموده و به خوبي از او ياد كنيد، به او حس انتقام و كينه‌توزي القاء نكنيد، ضمن مشاوره دادن به کودکانتان در کنار استقلال عمل، از دل‌سوزي، ترحم و مداخله‌‌های حمايت‌گرانه پرهيز کرده، هم‌چنین سئوالات و كنجكاوي‌هاي جنسي وي را سركوب نكنيد.

 3 رکن اساسی تربیت کودک؛ ایمان، اخلاق، دانش

این کارشناس سلامت روان با بیان اینکه دستیابی به خصايص انساني و رشد انسانیت در وجود کودکان تنها با تربيت سالم امكان‌پذير است، گفت: تربيت سالم داراي سه ركن اساسی ايمان براي بندگي خدا و يگانه‌پرستي، اخلاق براي ايجاد روابط سالم در اجتماع و علم براي سلطه بر جهل و ناداني انسان است.

پیرایش ادامه داد: در يك نظام تربيتي سالم، انسان مي‌تواند از بدن سالم، عاطفه سالم و فكر سالم به صورت هم‌زمان بهره‌مند شود.

 امروز کودک را قربانی فردای او نکنیم

کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برخی تفکرات غلط در تربیت کودکان اشاره کرد و ابراز داشت: در تربيت سالم امروز كودك فداي فرداي او نمي‌شود، در حالي كه در بسياري از افراد تنها سخن از آینده است و فرد به امروز خود توجهی نمی‌کند.

پیرایش با طرح این سوال که آيا فردايي بدون امروز هم وجود دارد، تصریح کرد: باید به فرزندانمان بیاموزیم که برای بهتر زیستن امروز خود نیز تلاش کنند.

بر پایه این گزارش، شانزدهم مهرماه به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری شده است./ح
برچسب ها: کودک ، استقلال ، تربیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.