سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه ولت و کانال تلويزيوني زي.دي.اف آلمان فاش کردند:

جاسوسي اداره اطلاعات خارجي آلمان در مورد تسليحات شوروي سابق در زمان جنگ افغانستان

روزنامه لنتا نوشت اداره اطلاعات خارجي آلمان در زمان جنگ افغانستان در مورد تسليحات اتحاد شوروي سابق جاسوسي مي کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي روسي لنتا، اين اطلاعات را خبرنگاران روزنامه ولت و کانال تلويزيوني زي.دي.اف آلمان پس از گفتگو با عوامل سابق اين اداره منتشر کرده اند که در اين جريان دست داشته اند. 

بر اساس اين گزارش عمليات با اسم رمز "باران تابستاني" انجام مي شده و چند سال پس از خروج نيروهاي شوروي سابق از خاک افغانستان ادامه داشته است. 

مسولان اداره اطلاعات خارجي آلمان هنوز واکنشي به اين گزارش نشان نداده اند ولي "هانس گئورت" و يک رئيس سابق سازمان اطلاعات که طي سالهاي 1985 تا 90 اداره آن را برعهده داشته اين اطلاعات را تاييد کرده است. به گفته وي اداره اطلاعات خارجي به طور فعالي در خاک افغانستان فعاليت و اطلاعات جمع آوري مي کرده است. 

يکي از اهداف اين سازمان به دست آوردن نمونه هاي تسليحات و تجهيزات نظامي روسي از جمله سيستم هاي جهت يابي، قطعات هواپيما و بالگرد و مين بوده است و کاميون هاي حامل نمونه هاي تسليحات هفته اي يک بار به آلمان فرستاده مي شده اند. 

البته عوامل اطلاعاتي آلمان به طور مستقل اين کار را انجام نمي داده اند.. آنها ابتدا با شورشيان ارتباط برقرار مي کرده و سپس فهرست تسليحاتي را که مايل بوده اند به دست آورند در اختيارشان قرار مي داده اند و آنها با حضور در ميادين نبرد نمونه ها را جمع آوري مي کرده و در ازاي پاداش هاي کلان در اختيار آلماني ها قرار مي داده اند. 

براساس اين گزارش عوامل جاسوسي آلمان تحت پوشش کمک انساندوستانه به آوارگان افغان در پاکستان فعاليت و همراه با سربازان وزارت دفاع به اردوگاهها مي رفته و مواد غذايي، دارو و لباس بين پناهجويان توزيع مي کرده اند. 

ضمنا اداره اطلاعات خارجي آلمان غربي اين عمليات را بدون اطلاع پارلمان انجام داده و فقط از حمايت دولت هلموت اشميت و سپس هلموت کهل برخورده بوده است. بودجه عمليات به 250 هزار مارک در سال مي رسيده است. 

به اين ترتيب غرب اطلاعاتي درمورد تسليحات شوروي سابق و به ويژه روسيه به دست مي آورده است. 

به گفته يک عامل اطلاعاتي آلماني که خواسته نامش فاش نشود افغانستان در آن زمان تنها نقطه جنگ بين شرق و غرب بوده و با توجه به فرسايشي شدن جنگ اتحاد شوروي تجهيزات نظامي را درآنجا آزمايش مي کرده و کشورهاي غربي امکان نظارت بر فعاليت صنايع دفاعي اين کشور را داشته اند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.