سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

رونق مجدد توليد ميگو در خوزستان

مديركل شيلات خوزستان با بيان اين‌كه امسال 900 تن ميگو از سطح مزارع ميگوي چوئبده برداشت مي‌شود، گفت: با وجود بيماري‌هايي كه در چند سال اخير در توليد ميگو عارض شد اما امسال با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، تلفات ميگو به‌دليل بيماري به نقطه صفر رسيد و توليد ميگو مجددا رونق گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ سيدرحيم مغينمي ديروز در جشن صيد ميگو كه  در مجتمع پرورش ميگو چوئبده، آبادان برگزار شد عنوان كرد: علاوه بر ميگو در توليد آبزيان موفقيت‌هاي خوبي در توسعه توليد آبزيان داشتيم، به طوري كه 50 هزار تن انواع ماهي گرمابي در خوزستان توليد شد.

وي افزود: با اقداماتي كه در زمينه تكثير و بيوتكنيك آبزيان انجام شد، خوزستان به استان نمونه بين در اين زمينه استان‌هاي ديگر تبديل شده است.

مديركل شيلات خوزستان بيان‌كرد: در زمينه توليد ماهيان خاوياري خوزستان در گذشته به رسميت شناخته نمي‌شد اما اكنون 100 تن ماهي خاويار توليد و به خارج از كشور صادر مي‌شود. همچنين در شرايط فعلي 2 هزار هكتار مجوز احداث واحدهاي توليد ماهيان خاوياري در مناطق شمالي استان صادر شده است.

مغينمي تصريح‌كرد: در طرح توسعه كشاورزي نيز مجتمع‌هاي شيلاتي شهيد احمديان و آزادگان به مردم واگذار شد و اكنون حدود 4 هزار و 600 هكتار از اين مجتمع‌ها به مردم تحويل داده شده است.

وي ادامه‌داد: توليد مجتمع‌هاي پرورش آبزيان شهيد احمديان و آزادگان 20 هزار تن است. يعني 50 درصد توليد فعلي ماهيان گرمابي مي‌باشد. از سوي ديگر اين مجتمع‌ها زمينه اشتغال براي 400 فارغ‌التحصيل رشته‌هاي شيلات و 2 هزار نفر نيروهاي ديگر را فراهم كرده است.

مديركل شيلات خوزستان اظهاركرد: از جمله اقداماتي كه جهت توسعه و افزايش توليد و اشتغال در صنعت آبزي‌پروري انجام شده، استفاده از پساب‌هاي شور استان است كه با استفاده از اين منابع آبي علاوه بر صرفه‌جويي در مصرف آب‌هاي شيرين توليد و اشتغال، در نهايت با صادرات آبزيان ارزآوري فراواني در اين زمينه حاصل مي‌شود.

مغينمي با اشاره به تاريخچه توليد ميگو در كشور خاطرنشان‌كرد: اولين سايت توليد ميگو در سال 81 در چوئبده آبادان راه‌اندازي شد كه در فرايند توليد از ابتداي احداث تاكنون اين سايت فراز و نشيب‌هاي زيادي از جمله مواجه با بيماري مواجه بود اما با وجود اين مشكلات پرورش‌دهندگان با حمايت سازمان‌هاي متولي به توليد خود ادامه داده و امسال ركورد قابل توجهي در زمينه توليد ميگو به‌دست آوردند.

وي تصريح‌كرد: در چند سال اخير توليد ميگو در سراسر جهان با سرعت فزاينده‌اي در حال حركت است، به طوري كه طبق اعلام سازمان فائو سال 2011، 3 ميليون و 900 هزار تن ميگو در كل جهان توليد شد.

مديركل شيلات خوزستان با اشاره به واحدهاي بسته‌بندي و فرآوري ميگو اظهاركرد: صنايع بسته‌بندي و فرآوري خوبي در آبادان و خرمشهر داريم اما به دليل توليد اندك ميگو اين صنايع با ظرفيت كم فعال هستند.

مغينمي يادآورشد: امسال 45 هزار تن ماهي و ميگو از واحدهاي پرورش‌آبزيان به ارزش 135 ميليون دلار در استان توليد شد كه نشان‌دهنده ظرفيت فوق‌العاده توليد آبزيان در خوزستان است كه هيچكدام از استان‌هاي ديگر از آن برخوردار نيستند.

وي با بيان اين‌كه توليد و اشتغال در صنعت آبزي‌پروري كمتر از صنعت نفت نيست، گفت: با توسعه توليد در اين صنعت رقم بالايي از توليد و اشتغال را در خوزستان ايجاد مي‌كنيم./س


برچسب ها: رونق ، تولید ، میگو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.