سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرم در بدنمان چگونه عمل می کند؟

سرم نقش رساندن مایعات و الکترولیت ها را در بدن و در مواقع مورد نیاز با تزریق سرم این الکترولیت ها جبران شده و بدن به حالت طبیعی برمی گردد.

خانم دکتر تتروند، کارشناس ارشد پرستاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سرم نقش رساندن مایعات و الکترولیت ها را در بردن دارد و در مواقع نیاز مثل گرمازدگی و سرمازدگی و یا بیماری های دیگر ممکن است مقداری از مایعات بدن از دست برود که با تزریق سرم این آب و الکترولیت ها جبران شده و بدن به حالت طبیعی برمی گردد.

وی افزود: زمانی که سرم از طریق ورید وارد بدن می شود مستقیم در جریان خون قرار می گیرد و نهایت موادی که باید در اختیار سلول ها قرار بگیرد انجام می شود.

این کارشناس ارشد پرستاری تصریح کرد: سرم ها در 4 دسته اصلی قرار دارند. سرم قندی که قند خون را تأمین می کند ،سرم هاي اینروتیک، سرم های قندی و نمکی و سرم هائی که قند و نمک آنها خیلی پائین است که حتی برای بیماران دیابتی نیز مناسب است.

 از سرم های فرعی می توان به آلبومین اشاره کرد که در موارد خاص استفاده شده مثل بیماران اختلالات کلیوی که بدن دچار تورم می شود و این سرم کمک می کند تا مایعات بدن در جریان خون نگه داشته شود از دیگر سرم های این دسته آمینواسید و اینترالیپید است که اسیدهای چرب و پروتئین داخل خون را تأمین می کنند و برای بیمارانی تزریق می شود که نمی توانند از طریق گوارش برای مدت طولانی مواد غذائی به بدن خود برسانند.

وی در پایان اظهار داشت: سرم در فاصله زمانی یک تا پنج عمل می کند، حتی بیماری که در اثر افت قند بیهوش شده بلافاصله به هوش می آید و واکنش های مورد نظر را نشان می دهد اثرات سرم ها موقت بوده مثلا سرم قندی و نمکی در کمتر از 24 ساعت از بدن دفع می شود آمینو اسید و انیترالیپید اثراتشان بین 4 تا 7 روز در بدن باقی می ماند.

برچسب ها: بدن ، سرم ، مایعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.