سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با انتشار پژوهش "شهرخلاق" مشخص شد؛

تهران می تواند "شهر خلاق" شود

مدیر مطالعات زیرساخت های مدیریتی و مالی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به انتشار پژوهش "شهر خلاق" در مرکز مطالعات شهر تهران، گفت: این پژوهش به بررسی شهر خلاق از دیدگاه مبانی نظری، مفاهیم و شاخص‌ها می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، محسن مردعلی با بیان این مطلب، اظهار کرد: ایده شهر خلاق مبحثی جدید و مورد توجه در حوزه مطالعات شهری و به ویژه مدیریت شهری بوده است که بر بهتر شدن محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی به واسطه تفکرات نو شهروندان تأکید دارد.  
 
وی با بیان اینکه این ایده برای مدیران، برنامه‌ریزان و شهرسازان باعث گسترش افق دید و تحلیل راهکار در مواجهه با مسائل شهر می‌شود، افزود: این ایده به تنوع علایق و عقاید در پهنه شهر احترام می‌گذارد. همچنین ایجاد شهرهای خلاق باعث رونق و شکوفایی حیات شهری می‌شود که این خود سطح مناسبات یک شهر را در پیوند با سایر شهرها در مقیاس ملی و فراملی گسترش می‌دهد.  
 
وی با اشاره به اینکه در این پژوهش مفاهیم و شاخص‌های شهر خلاق با نمونه عملی آن‌ها در سطح جهان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است، بیان کرد:  کلانشهر تهران با این نمونه‌ها مورد مقایسه قرار گرفته است و در نهایت به این نتیجه رسیده‌ایم که تهران با وجود سابقه تاریخی، هنری، فرهنگی، ظرفیت‌های مذهبی، جاذبه‌های فرهنگی شامل موزه‌های هنری و نمایش‌نامه‌ها، راه‌اندازی کریدور علم و فناوری و صنایع خلاق می‌تواند در جهت تحقق شهر خلاق حرکت‌کند.
 
مدیر مطالعات زیرساخت های مدیریتی و مالی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران  در ادامه افزود: فلسفه شهر خلاق، آن است که در هر شهری همیشه ظرفیتی بسیار بیش‌تر از آنچه در وهله اول به تصور می‌آید، وجود دارد. شهر خلاق، از مفاهیم جدید در عرصه مدیریت شهری می‌باشد که با مفاهیم کارآفرینی نیز قرابت معنائی دارد.
 
مردعلی بر این اعتقاد است که خلاقیت در شهر باعث رهایی از بن‌بست‌های مدیریتی و کالبدی و پیاده‌سازی دو اصل مشارکت و کارآیی که از شاخص‌های اصلی در حوزه حکمروایی شهری هستند، می‌‌شود. همچنین ایده شهر خلاق برای مدیران، برنامه‌ریزان و شهرسازان باعث گسترش افق دید و تحلیل راهکار در مواجهه با مسائل شهر می‌شود و به تنوع علایق و عقاید در پهنه شهر احترام می‌گذارد. در نهایت شهر خلاق باعث ساری و جاری شدن تفکرات شهروندان برای بهتر شدن محیط زندگی و ارتقاء کیفیت زندگی آنان می شود.
 
وی با بیان اینکه از ویژگی‌ها و مشخصه‌های شهر خلاق هویت کنونی شهر است، گفت: هدف از مطالعه مبانی نظری شهر خلاق این است که تلاش شود تا تهران با ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد و همچنین بر اساس چشم‌انداز بیست‌ساله کشور به جهانشهر مبدل شود. کلانشهرها برای اینکه متمایز شوند و به هویت اصلی خودشان برسند، تلاش می‌کنند در فرایند جهانی شدن خودشان را به جهانشهر تبدیل کنند و تلاش می‌کنند تا به شهری تبدیل شوند که در فرایندهای بین‌المللی تأثیرگذار باشند.
 
وی خاطر نشان کرد:  غیر از بسترهای دانش (دانشگاه‌ها و...) صنعت و به ویژه صنایع با فن‌آوری برتر، بسترهای اجتماعی و فرهنگی چون تنوع اجتماعی، مطلوبیت محل زندگی، کیفیت زندگی و برابری اجتماعی جایگاه مهمی به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر جذب سرمایه‌های خلاق در یک شهر، هنر و فرهنگ به عنوان شاخصی دیگر برای شهرهای خلاق به شمار می‌آیند.
 
مردعلی با بیان اینکه شهر خلاق بر سه مفهوم طبقه خلاق، صنایع فرهنگی، هنری خلاق و علم و فناوری تاکید دارد، افزود:  بنابراین زمینه‌ها و بستر تحقق شهر خلاق در تهران فراهم است و قطعا تهران با وجود سابقه تاریخی، هنری، فرهنگی، ظرفیت‌های مذهبی، جاذبه‌های فرهنگی، نمایش‌نامه‌ها، راه‌اندازی کریدور علم و فناوری و صنایع خلاق می‌تواند در جهت تحقق شهر خلاق حرکت کند.
برچسب ها: انتشار ، پژوهش ، مطالعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.