سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

چای ترش محصول مناطق‌گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است

چای ترش یا چای مکی ازجمله گیاهان دارویی محسوب می‌شود که به‌خاطر خاصیت‌های بسیار آن مصارف غیردارویی نیز دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، چای ترش گیاهی یکساله با رنگ سبز تیره متمایل به قرمز است که در ایران خود گیاه و محصول کاسبرگ آن به نام‌های چای مکی یا چای قرمز و چای ترش شناخته می‌شود. کاسبرگ تازه این گیاه به‌خاطر اینکه حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک و پکتین است برای درست کردن سالاد و انواع مربا و ژله کاربرد دارد.

دمنوش این گیاه همچنین در بعضی از نقاط مانند مکزیک نوشیدنی مشهوری به‌حساب می‌آید. میوه و دانه آن نیز در بعضی دیگر از فرهنگ‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در جایی مانند پاکستان از ترکیبات شیمیایی چای ترش به‌خصوص پکتین آن در صنعت آبمیوه استفاده می‌شود.

گیاه چای ترش یک منبع خوب برای اسید سیتریک و همچنین آهن و منگنز محسوب می‌شود. در طب سنتی چای ترش یک گیاه مدر شناخته می‌شود که روغن قهوه‌ای حاصل از دانه‌های آن در التیام زخم‌ها و بیماری‌ها مؤثر است.

در طب سنتی نیز از دانه‌های این گیاه برای درمان سستی، گیجی و سوء هاضمه استفاده می‌شود.طبیعت‌درمانگران برگ‌های گیاه رانیز در درمان سرماخوردگی و سرفه موثر می دانند و از ریشه تلخ آن - که البته باید بسیار کم مصرف شود - به‌عنوان ضد‌عفونی‌کننده، تقویتی در هضم غذا، تقویت نیروی جسمی، پیشگیری از حملات قلبی و بیماری‌های عصبی استفاده می‌شود./س

برچسب ها: محصول ، چای ، ترش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.