سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

49 درصد از بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 49 درصد از بیماری‌های موجود در جهان بین انسان و دام مشترک است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،محمدیان در جمع فعالان دامپزشکی استان افزود: با برنامه مدون برای واکسیناسیون دام‌ها، معدوم‌کردن دام‌های بیمار و نیز کنترل مرزهای جغرافیایی تا حد زیادی از شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری می‌شود و در این زمینه، دامپزشکان، پیشقراولان نظام سلامت و بهداشت جامعه محسوب می‌شوند و تلاش آنان، جامعه را از آرامش و آسایش قابل توجهی برخوردار می‌سازد.

وی افزود: نقش دامپزشکی در بهداشت همگانی، تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، مراقبت و پیشگیری و کنترل زئونوزها یا بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نیز سلامت غذا بسیار تعیین کننده بوده و رخداد بیماری‌هایی نظیر تب برفکی در خاور دور و اروپا، جنون گاوی، تب‌های خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو، سارس و آنفلوآنزای پرندگان در جمعیت‌های دامی و انسانی در سال‌های اخیر، شواهدی بر بروز بیماری‌های نو پدید مشترک بین انسان و دام است.

محمدیان ادامه داد: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی در جهت ارتقای بهداشت عمومی، کنترل بهداشتی فرآورد‌‌ه‌های خام دامی است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام و مرحله عرضه و مصرف فرآورده دامی با نظارت و اقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: دامپزشکی با نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام و همچنین بیماری‌های دامی نقش مهمی در تامین و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه دارد و نظارت بهداشتی بر واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصولات خام دامی اعم از کشتارگاه‌ها، مراکز بسته‌بندی، مراکز جمع‌آوری شیر، فروشگاه‌های عرضه محصولات خام دامی و نیز اقدامات پیشگیری اعم از واکسیناسیون، درمان و سایر اقدامات پیشگیرانه، نقش ارتقاء بهداشتی جامعه را ایفا می‌کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: دامپزشکان مسئولیت‌های کلیدی و حساسی در بهداشت، سلامت دام و فرآورد‌‌ه‌های دامی دارند و سلامت غذا، أمنیت غذایی و در نهایت بهداشت همگانی جامعه‌ی را تأمین می‌کنند. متخصصانی که کمر همت بسته‌اند تا شعار دام سالم، غذای سالم و انسان سالم را تحقق بخشند./س

برچسب ها: بیماری ، مشترک ، جهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.