سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ ما با خدا چه عهدی بسته‌ایم!؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۶۱ -۶۰ سوره
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ﴿۶۰﴾ وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ ﴿۶۱﴾
اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد زيرا وى دشمن آشكار شماست (۶۰) و اينكه مرا بپرستيد اين است راه راست (۶۱)

این پیمانی است که در ازل با پیمانه ای از شراب الست بین ما و ما پروردگارمان بسته شده است. آنها که به یاد دارند همچنان مستند و در کشتی نوح نشسته اند و آنها که فراموش کردند در طوفان هوشیاری دست و پا می زنند.

نسخۀ روشنی از این عهدنامه را در دل آدمی به ودیعه نهاده اند و آدمی به راستی به یاد می آورد سیاهیِ راه شیطان و روشنی راه خدا را چنانکه هر کجا از خودبینی بیرون آید و حجابی بر چراغ درونی ایجاد نکند صریح و روشن می بیند که راه شیطان و کار شیطان جز زشتی و تباهی نیست.

راهی که پروردگار بدان دعوت می کند همه افتخار و سربلندی و کمال و شرافت است اما چون عنصر شیطانی خودخواهی در همه آدمیان هست این عهد را به فراموشی می سپارند تا بتوانند از شیطان هوا پیروی کنند.


از این رو خداوند پیامبران را مذکّـِر فرستاد و یاد آورنده تا آدمیان را از این غفلت به در آورند تا خود به فطرت مستقیم خویش راه خدا را بپسندند و پیروی کنند.

در آن روزی که گِلها می سرشتند       به دل در، قصۀ ایمان نوشتند
کلام حق بدان گشته ست مُنزَل       که یادت آورد از عهد اول       
گلشن راز

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.