سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدير روابط عمومي راديو معارف:

سال‌هاي امامت امام جواد(ع) مهمترين دوران شيعيان است

در دوران امامت امام جواد(ع) مذاهب مختلف غيرشيعي با حضور خود قصد آسيب به تشيع داشتند.

حجت‌الاسلام محمدحسين مبيني، مدير روابط عمومي راديو معارف در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه‌ي ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: دوران امامت امام جواد (ع) به عنوان مهم‌ترين دوران شيعيان به دليل قدرت گرفتن مذاهبي مانند واقفيه و معتزله مورد حمايت قرار گرفتن آنها از سوي حكومت وقت و صاحب فرزند شدن امام رضا(ع) در سن 47 سالگي، هجمه‌هاي بسيار زيادي به مذهب تشيع وارد شد.

وي افزود: امام جواد(ع) در سال 195 هجري قمري در مدينه به دنيا آمد و با توجه امامت وي در در 7 سالگي به عنوان جوان‌ترين امام شيعيان ما محسوب مي‌شود و پدر بزرگوارشان امام رضا(ع)، ايشان را پر خير و بركت‌ترين فرزند به دنيا آمده در اسلام خواندند.

مبيني ادامه داد: امام جواد (ع) در دوران امامت خويش ماموريت بسياري از جمله برافراشته نگه‌داشتن پرچم تشيع، ولايت و امامت را به عهده داشتند.

وي ابراز كرد: از ديگر اقدامات امام جواد(ع) در دوران امامتشان مبارزه با مذاهب جعلي به ويژه مذهب «واقفيه» بود كه بعد از شهادت امام كاظم (ع) به وجود آمد و هدف چپاول اموال شيعيان را دنبال مي‌كردند.

وي افزود: از جمله فعاليت‌هاي ديگر امام (ع) مبارزه با حكومت وقت در قالب مبارزه با لهو و لعب، خواندن خطبه‌هاي كوبنده در دفاع از حريم ولايت و امامت و همچنين مبارزه با جاعلان حديث به روش علمي به شمار مي‌آيد.

وي به حيله‌گري «مامون» و تاثير آن در امامت امام (ع) اشاره و اظهار كرد: «مامون» به عنوان مكارترين و حيله‌گرترين خليفه‌ي عباسي تلاش بسياري در جهت ايجاد اختلاف بين شيعيان و دور كردن آنها از امامتشان و تلاش در تضعيف مذهب شيعه دانست.

وي گفت: يكي از نمونه كارهاي «مامون» برپايي نشست‌هاي مناظره در دوران امام رضا(ع) و امام جواد(ع) بود كه علماي مخالف شيعه و امامت براي تلاش در كاهش منزلت و جايگاه امام رضا(ع) و امام جواد (ع) جمع مي‌كرد.

وي ادامه داد:امام جواد (ع) نيز با شيوه‌يي متين و اخلاقي اسلامي و همچنين بيان علمي دقيق در مناظره‌ها با مقهور كردن مخالفان، آنان مجذوب اخلاق ايشان مي‌شدند.

وي درخصوص پذيرش عقد دختر وي با فضل از سوي امام جواد(ع) ابراز كرد: امام جواد (ع) به دليل مسائل رخ داده در آن دوران، ظلم و ستم به شيعيان و اجبار حضرت به اين كار مجبور به پذيرش اين عقد شدند.

اين كارشناس ديني افزود: يكي ديگر از اخلاق پسنديده‌ي امام (ع) به عنوان الگوي شيعيان، شهادت و بخشندگي ايشان است و به همين دليل يكي از القاب حضرت به نام جواد است.

وي گفت: حضرت با وجود عطا نمودن سله به مردم، امام رضا(ع) نيز به ايشان تاكيد مي‌كردند كه براي كمك به نيازمندان پول به همراه داشته باشند.

وي گفت: حضرت امام جواد (ع) سرانجام در سال 220 هجري با حيله‌گري معتصم عباسي و همكاري همسرشان ام  فضل مسموم و در سن 25 سالگي به شهادت رسيدند./ي2
برچسب ها: امام جواد ، شیعیان ، شهادت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.