سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

حفظ آثار تاریخی شهر دماوند نیازمند تخصیص اعتبارات کافی است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند گفت: این نهاد در راستای حفظ، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی و گردشگری نیازمند تخصیص اعتبارات کافی است.

ˈابراهیم اکبریˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن به نبود بودجه کافی برای حفظ، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در سطح دماوند اشاره کرد و افزود: شهرستان دماوند از جمله شهرستان های استان تهران است که با داشتن آثار تاریخی، فرهنگی و گردشگری ارزشمند، مورد توجه بوده و هست.

وی با بیان اینکه دماوند دارای بیش از 25 اثر فرهنگی و تاریخی است، خاطرنشان کرد: از این میزان آثار تاریخی نزدیک به 12 اثر و نیز در سال 1310 بافت شهری دماوند به ثبت ملی رسیده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند بیان کرد: امسال 350 میلیون ریال اعتبار به میراث فرهنگی این شهرستان اختصاص یافته است که بسیار ناچیزاست .

وی با بیان اینکه برخی از آثار تاریخی شهر نیازمند مرمت جدی است، افزود: تخریب آثار تاریخی علاوه بر اینکه موجب نابودی یک اثر ملی می شود، خطرات جانی و جبران ناپذیری برای شهروندان نیز به همراه خواهد داشت زیرا عمده آثار تاریخی دماوند در بافت قدیمی شهر است.

ابراهیمی گفت: امامزاده عبداله و خلیل اله، امامزاده عبداله و عبیداله، حمام تاریخی محله درویش، کاروانسرای جارالهی و تعدادی دیگر از آثار تاریخی شهر به علت نبود بودجه کافی امکان مرمت آنان نیست و همین امر موجب تخریب جدی این آثار شده است .

وی به مکان تاریخی و گردشگری برج شبلی و چشمه اعلا اشاره کرد و افزود: برج یادمان شبلی از جمله آثار تاریخی و ماندگار شهر دماوند محسوب می شود که دو سالی است به شهرداری واگذار شده و اقداماتی نیز انجام شده ولی همچنان محوطه اطراف و خود برج نیازمند مرمت و بازسازی است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند بیان کرد: منطقه چشمه اعلا نیز یکی از مکان های تفریحی شهر می باشد که به علت نامشخص بودن سند مالکیت اراضی بالادستی این مکان گردشگری و نیز عدم فعالیت سرمایه گذار بخش خصوصی با مشکلاتی روبروست./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.