سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كاهش 15 درصدي مرگ ناشي از گازگرفتگی در پنج ماهه امسال

در پنج ماهه نخست سال جاري 173 نفر بر اثر مسموميت با گاز جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد متوفيات مسموميت با گاز 205 نفر بود، 15.6 درصد كاهش يافته است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، در پنج ماهه نخست سال جاري از كل متوفيات مسموميت با گاز 115 نفر مرد و 58 نفر زن بودند اين در حالي است كه تعداد مردان فوت شده بر اثر مسموميت با گاز در مدت مشابه سال قبل 150 نفر و تعداد زنان 55 نفر بود.

بر اساس اين گزارش در اين مدت استان هاي تهران با 35، مركزي با 15، فارس با 13 و خراسان رضوي با 12 فوتي بيشترين آمار متوفيات مسموميت با گاز منوكسيد كربن را داشته اند. همچنين آمار تلفات ناشي از مسموميت با گاز در استان هاي ديگر عمدتاً كمتر از 10 نفر و در بسياري از استان ها صفر بوده است.  

در مرداد ماه امسال نيز آمار تلفات ناشي از مسموميت با گاز منوكسيد كربن در كشور 41.4 درصد كاهش يافت و از 29 نفر در مرداد سال گذشته به 17 نفر در مرداد امسال رسيد.

اين گزارش با تأكيد بر اينكه آمار تلفات ناشي از مسموميت با گاز منوكسيد كربن در نيمه دوم هر سال به دليل برودت هوا و استفاده از وسايل گرمايشي، بيشتر از نيمه اول سال است، مي افزايد: در سال گذشته 697 نفر بر اثر مسموميت با گاز منوكسيد كربن جان خود را از دست دادند كه از اين تعداد تنها 212 مورد مربوط به نيمه اول سال بوده است و 485 نفر ديگر در نيمه دوم سال جان خود را بر اثرگاز گرفتگي از دست داده اند، به بيان ديگر به طور ميانگين آمار تلفات ناشي از مسموميت با گاز منوكسيدكربن در نيمه دوم سال بيش از دو برابر نيمه اول است. آنچنان كه در سال 1390 نيز از 965 فوتي ناشي از مسموميت با گاز 274 نفر در نيمه اول و 691 نفر در نيمه دوم جان خود را از دست داده اند.

همچنين در سال 1391 بيشترين آمار تلفات مسموميت با گاز با 135 فوتي در دي ماه و در سال 1390 نيز با 150 فوتي در بهمن ماه ثبت شده است.

بر اساس اين آمارها، سازمان پزشكي قانوني كشور به هموطنان هشدار مي دهد با توجه به افزايش آمار مرگ و مير ناشي از مسموميت با گاز منوكسيدكربن در نيمه دوم سال، در نصب وسايل گرمايشي و تجهيزات مورد نياز و نيز بررسي دودكش ها و رفع موانع احتمالي دقت لازم را داشته باشند و با رعايت استانداردها مانع بروز حوادث تلخ و ناگوار شوند. /ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.