سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان /

باید راه‌اندازی کشتارگاه‌های صنعتی مقرون به صرفه شود

استاندار کرمان : راه‌اندازی کشتارگاه‌های صنعتی باید مقرون به صرفه شود تا بخش خصوصی در این زمینه ورود کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، اسماعیل نجار در نشست با مسئولان و کارشناسان دامپزشکی استان کرمان به مناسبت 14 مهر روز جهانی دامپزشکی ، تلاش‌های این نهاد در رابطه با مبارزه با بیماری‌ها را ستودنی خواند و گفت: بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مسایل دامی است؛ بنابراین توجه به این موضوع ضروری است.

وی بر فعال شدن سمن‌های مربوط به دامپزشکی تاکید کرد و افزود : باید سمن‌ها را در راستای سلامت مردم بیشتر درگیر کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز در این نشست گفت: 126 مرکز خصوصی در استان کرمان در زمینه‌ی دامپزشکی فعالیت می‌کنند.

بیژن دهقانی افزود: این مراکز شامل داروخانه، مرکز مایه‌کوبی و آزمایشگاه هستند و تمام اقدامات دامپزشکی در ارتباط با طیور صنعتی به واحدهای بخش خصوصی واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد : همچنین تزریق 50 تا 60 درصد از واکسن‌های غیر استراتژیک توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

دهقانی جمعیت دامی استان کرمان را 4 میلیون واحد دامی عنوان کرد و گفت: 20 میلیون طیور گوشتی در سال در استان تولید می‌شود که امیدواریم با رفع مشکلات در زمینه‌ی کمبود نهاده‌ها و بهره‌برداری از واحدهای در دست احداث تولید طیور، به ظرفیت 25 تا 30 میلیون قطعه در سال برسیم.

وی افزود: در استان کرمان 21 واحد کشتارگاه دام، 13 واحد کشتارگاه طیور و 50 مرکز بسته‌بندی و سردخانه در استان کرمان وجود دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این‌که کشتارهای غیرقانونی دام نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته است؛ گفت: به خاطر خشکسالی‌های اخیر عشایر مجبور به نقل و انتقال بیشتر هستند و این موضوع باعث می‌شود تا در نقل و انتقال بیماریها دخیل باشند.

دهقانی محروم ماندن نقش دامپزشکی و اهمیت غیرقابل انکار آن در سلامت جامعه، پایین بودن تعرفه‌ی خدمات دام‌پزشکی، عدم تامین بودجه‌ی کافی و نیروی انسانی، ناکافی بودن اعتبارات عمرانی، تجهیزات فنی و خودرو، سنتی بودن واحدهای دام و طیور، افزایش ارتباط بین انسان و دام و طیور، بروز عوامل نوپدید، هویت‌دار نبودن دام‌های استان و کشور را از جمله مشکلات حوزه‌ی دامپزشکی برشمرد.

وی خاطر نشان کرد: دامپزشکی فارغ‌التحصیلان زیادی دارد که باید در زمینه‌ی فراهم نمودن شغل مناسب برای آن‌ها نیز اقدامات لازم انجام شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.