سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هیچ موجود زنده ای عمر خود را بدون استرس سپری نمی کند

مسئول برنامه سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: استرس (فشارهای روانی) جزئی از زندگی افراد و بخصوص سالمندان است و هیچ موجود زنده ای عمر خود را بدون آن سپری نمی کند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ صبیحه ضیاغم افزود: هر گاه افراد با تهدیدی واقعی یا خیالی روبرو می شوند و یا با تغییر عمده ای در زندگی روبرو می شوند دچار استرس می شوند.

وی با بیان علل عمده استرس در دوران سالمندی افزود: تغییر در سبک زندگی، بازنشستگی، نگهداری از همسر بیمار، مرگ اقوام، نزدیکان و دوستان صمیمی، کاهش توانانی ها و قوای جسمانی و وجود بیماری های مزمن و ناتوان کننده، نگه داری از نوه ها، نگرانی در خصوص زندگی مستقل و ترس از تنها شدن، نگرانی در خصوص طرد شدگی و یا زندگی در سرای سالمندان، کمبود  مجموعه های حمایت کننده اجتماعی از عمده علل ایجاد استرس در سالمندان می باشند.

وی ادامه داد: عوامل استرس زای دوره سالمندی از نوع فقدان و برگشت ناپذیر است. وقتی تعداد این استرس ها زیاد و فاصلۀ آنها کم شود و قوای بدنی نیز تحلیل رفته باشد، اثرات مخرب آن بیشتر است.

ضیاغم با بیان علائم استرس گفت: طپش قلب، افزایش فشارخون، دست ها و پاهای سرد و مرطوب شده، افزایش سرعت تنفس، احساس ضعف و خستگی، سیاهی زیر چشم، سردردهای تنشی، سایش دندانها روی هم، لرزش دست ها و دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی مانند کاهش اشتها، تهوع، نفخ، استفراغ، سوزش معده، یبوست و گاهی اسهال از جمله علایم استرس در افراد بخصوص سالمندان می باشند.

وی با بیان بروز مشکلات مغزی بدلیل ایجاد استرس افزود: بی خوابی، کابوس شبانه، کاهش حافظه، کاهش تمرکز، خستگی، ترس و دلهره، کاهش اعتماد به نفس، حواس پرتی، احساس گناه، ناامیدی، اضطراب، ناتمام گذاشتن کارها و تصمیم گیری و نتیجه گیری های غلط، کج خلقی، فریاد زدن و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله عوارض مشکلات مغزی ناشی از استرس می باشند.

کارشناس برنامه سلامت سالمندان و میانسالان دانشگاه در خاتمه در خصوص راه های مقابله با استرس اظهار داشت: برای مقابله با استرس در سالمندان باید با آنان در خصوص احساسات و نگرانی هایشان صحبت کرد، به آنان اعتماد به نفس داد و آنان را برای استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، عینک، سمعک، در صورت نیاز تشویق کرد. حفظ ارتباط با خانواده، مشغول کردن آنان به کاری در خانه، خواندن نماز، دعا و قرآن از دیگر راههای جلوگیری از استرس است./ح
برچسب ها: استرس ، افسردگی ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.