سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

لزوم شناساندن آثار فاخر ادبی ایران به دنیا

یک مدرس دانشگاه بر لزوم شناساندن آثار فاخر ادبی ایران به دنیا تأکید کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران تورج عقدایی، گفت: ایران پایگاه زبان و ادبیات فارسی در دنیاست و با وجود این‌که در کشورهای همسایه مانند افغانستان و تاجیکستان زبان فارسی وجود دارد، ولی در ایران با توجه به مطالعات علمی گسترده در این زمینه می‎توان ایران را پایگاه اصلی زبان و ادبیات فارسی دانست که تسلط به این زبان و منابع اصلی در کشور ما به صورت گسترده است.

او افزود: گستردگی زبان و ادبیات فارسی در جهان به گستردگی سایر زبان‎های دنیا نیست. در گذشته‏‌های دور گستردگی زبان فارسی بسیار بالا بود، به طوری که همراه با صادرات اقتصادی و نظامی، زبان فارسی نیز صادر می‌شد، ولی هم‌اکنون توانایی اقتصادی ایران به گونه‎ای نیست که همراه آن زبان فارسی نیز گسترش یابد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: زبان انگلیسی، زبان مشترک برخی دانش‎ها در دنیا مانند حقوق و علوم سیاسی و آلمانی زبان علومی مانند فن و فلسفه است که از این جهات در ایران توجه کم‌تری شده است.

عقدایی ادامه داد: برای صدور زبان فارسی به دنیا باید علاوه بر فعالیت‎‎های محققان، کمک‏‌های دولتی نیز همراه آنان باشد. همچنین بزرگان بسیاری در زبان و ادب فارسی هستند که همانند آن در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود و در کل دنیا مورد احترام هستند و به چهره ماندگار در کل دنیا تبدیل شده‎اند.

او همچنین اظهار کرد: هر روزگاری شاعر و نویسنده خود را دارد که در رشته خود مطرح هستند و نویسندگان و شاعران دوره معاصر که در سطح جهانی هستند، باید شناسانده شوند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: زنجان ، ادبی ، آثارفاخر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.