سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

صادرات سیمان کارخانه لامرد فارس به دیگر کشورها

پیش بینی می شود امسال صادرات سیمان کارخانه لامرد فارس به 200 هزار تن برسد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، شرکت کارخانه های سیمان لامرد فارس سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن محصول ، نقش بسزایی در توسعه اقتصادی استان فارس دارد .

این شرکت که از بزرگترین واحدهای تولیدی سیمان در کشور است تنها با گذشت حدود دو سال از راه اندازی آن توانسته عنوان نمونه کشوری را کسب کند.

ابراهیم غلامزاده مدیرعامل این واحد تولیدی در خصوص انتخاب این عنوان می گوید : میزان صادرات ، ارزآوری ، سرمایه گذاری در بخش آموزش و تلاش برای توسعه کمی و کیفی منابع انسانی کارآمد و توجه به استانداردها از عوامل کسب این موفقیت بوده است .

به گفته احمد علی صمدی معاون اجرایی شرکت کارخانه های سیمان لامرد ، پارسال در این واحد تولیدی صنعتی 850 هزار تن کلینکر و بیش از 740 هزار تن سیمان تولید شده است .

وی با بیان اینکه امسال هم در پایان فصل بهار 350 هزار تن کلینکر و بیش از 200 هزار تن سیمان تولید شده گفت : حجم صادرات محصولات این واحد صنعتی در سال 91 ، 60 هزارتن بود که پیش بینی می شود این میزان امسال به 200 هزار تن برسد .

معاون اجرایی شرکت کارخانه های سیمان لامرد همچنین در خصوص میزان فروش محصولات شرکت گفت : میزان فروش داخلی این شرکت 92 درصد و میزان صادرات نیز 8 درصد است که این میزان برای سه ماهه نخست امسال به ترتیب 80 درصد و 20 درصد بوده است .

مدیرعامل شرکت کارخانه های سیمان لامرد به موقعیت راهبردی این شرکت اشاره می کند و می گوید : فاصله زمینی کم تا اولین اسکله بارگیری ، همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس و دسترسی آسان به آبهای آزاد ، زمینه ای فراهم کرده تا شرکت کارخانه های سیمان لامرد بتواند به سهولت به صادرات محصولات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس ، آسیای میانه و حتی کشورهای آفریقایی اقدام کند.

محمدرضا بهرامی معاون ستادی شرکت کارخانه های سیمان لامرد هم می گوید : این کارخانه را عده ای از ایرانیان ساکن در کشورهای حوزه خلیج فارس بنا نهاده اند که هدف آنها ، محرومیت زدایی از منطقه لامرد و ایجاد سرمایه گذاری در کشور و کمک به توسعه اقتصادی استان و کشور است.

به گفته وی این واحد تولیدی برای 490 نفر به طور مستقیم و برای بیش از 2 هزار و 500 نفر به طور غیر مستقیم شغل فراهم کرده است .

معاون ستادی شرکت کارخانه های سیمان لامرد ، منابع انسانی را به عنوان مهمترین عامل توسعه و پیشرفت این شرکت عنوان می کند و می گوید : توجه به پیشرفت کارکنان در اولویت برنامه های این شرکت بوده است .

برهمین اساس تا کنون دوره های متعدد در زمینه های مقابله با اضطراب در محیط کار ، بازاریابی ، امدادرسانی ، بررسی فنی تجهیزات و دروه های آموزشی در بخش های برق ، فروش و صادرات ، تولید ، انبارداری ، فنی و مهندسی برای ارتقای اطلاعات و تجارب کارمندان برگزارشده است.

بهرامی می افزاید : اهتمام جدی سیمان لامرد به توسعه منابع انسانی باعث شده تا این واحد تولیدی امسال گواهینامه استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را دریافت کند.

شرکت کارخانه های سیمان لامرد با دریافت گواهینامه های استاندارد صادره از آلمان ، روسیه ، سوئیس ، بلغارستان و تاجیکستان تاثیر بسزایی در توسعه طرح های عمرانی بخش های مختلف عسلویه به لحاظ تولید سیمان با کیفیت داشته است اما به رغم این مسائل با برخی مشکلات دست و پنجه نرم می کند.

مدیرعامل این واحد نمونه صنعتی از مهمترین مسائل پیش روی این شرکت را اجرا نشدن صحیح هدفمندسازی یارانه ها و برگشت نشدن سهم صنعت از قانون هدفمندی یارانه ها عنوان می کند و می گوید : این موضوع تولیدکنندگان به ویژه بخش صنعت سیمان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

ناتوانی بازپرداخت بدهی های ارزی به سبب تغییرات نرخ ارز و بدهی های ریالی ، تخصیص نیافتن وام های سرمایه در گردش ، کافی نبودن و مشکلات ناوگان حمل و نقل کشور ، مشکلات و موانع در بخش صادرات و مشکلات در خصوص تأمین قطعات یدکی از دیگر مواردی است که غلامزاده به عنوان دیگر مشکلات صنعت سیمان عنوان می کند .

وی البته معتقد است در صورتی که سهم یارانه صنعت پرداخت شود بهتر است قیمت حامل های انرژی افزایش نیابد چون با کاهش قدرت خرید ، در میزان تقاضای محصول اختلال به وجود خواهد آمد .

مدیرعامل شرکت کارخانه های سیمان لامرد همچنین تاکید می کند علاوه بر پرداخت سهم یارانه ای بهتر است تسهیلاتی نیز برای بهتر کردن مصارف در صنعت و در نتیجه منطقی شدن قیمت تمام شده پرداخت شود.

با توجه به اینکه به گفته کارشناسان ، سیمان از صنایعی است که از آن به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی یاد می کنند توجه به رفع مشکلات این صنعت می تواند در توسعه هر چه بیشتر کشور نفش بسزایی داشته باشد.

70 کارخانه سیمان با 240 هزار اشتغال مستقیم در کشور فعالیت می کنند .

کارشناسان پیش بینی می کنند تا پایان برنامه توسعه پنجم ظرفیت تولید سیمان ایران به 110 میلیون تن افزایش یابد که انتظار می رود تا دو سال آینده میزان صادرات سیمان کشور به مرز 40 میلیون تن برسد.

ایران پس از چین و هند ، سومین تولیدکننده و صادرکننده سیمان درجهان است./س

برچسب ها: صادرات ، سیبمان ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.