سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چاه غار پراو،غار خارجي تمام ايراني

وجود غار پروا سبب مي شود تا برنامه ريزي اصولي براي گردشگري غار صورت گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با حرکت از کرمانشاه به سوی تاق بستان و با گذر از روستای مانگ هلات و سپس با گذر از میدانی که محل چادر زدن عشایر دام دار است و کمی کوهپیمایی، دهانه چاه غار پراو میرسیم. در مجموع از کرمانشاه تا دهانه غار 12 کیلومتر است.

**پراو

نام غار برگرفته از کوه پراو است که قله آن در ارتفاع 3357 متری از سطح دریا قرار دارد. وجود سرابهایی بزرگ همچون سراب تاق بستان و بیستون، که از آب بارانها و برفهای این کوهستان منشأ میگیرند، سبب شده است تا در گویش کردی نام پراو یا کوه پُر از آب برای این کوه انتخاب شود که بسیار بجاست.

**ساختمان

دهانه غار در ارتفاع 3050 متری از سطح دریا قرار گرفته است. طول غار 1454 متر و عمق آن 5/752 متر است. این غار نخستین بار در سالهای 1350 و 1351، تا انتها مورد بازدید گروهی از غارنوردان انگلیسی قرار گرفته است. نخستین بازدید ایرانیها تا انتهای غار در شهریور سال 1370 توسط کوهنوردان (کانون کوهنوردان کرمانشاه) انجام شده است.

**کاني هاي غار

کانیهای تشکیل دهنده رشته کوه پراو آهکی، کارستی هستند و از نظر نگارنده تعداد چاهها و چاه غارهای موجود در رشته کوه پراو بسیار بیشتر از چاههای شناخته شده کنونی است و برای یافتن و شناسایی آنها کلیه سطوح پراو باید مورد کاوش قرار گیرند.

وجود غار پروا سبب مي شود تا برنامه ريزي اصولي براي گردشگري غار صورت گيرد.

برچسب ها: غار ، پراو ، گردشگری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.