سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گپی خواندنی با بهترین لیبروی جام ملت‌های آسیا

باتجربه‌ترین عضو تیم ملی والیبال ایران کوتاه‌قدترین بازیکن جهان است. او را مصطفی کارخانه به سطح اول والیبال کشور معرفی کرد، اما این بازیکن ریزه میزه مانند تمام والیبال‌بازان مشهدی زیرکی خاصی دارد و خیلی زود در جمع آسمانخراش‌های عرصه توپ و تور آسیا و جهان جای محکمی برای خود دست و پا کرد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، از سال 2001 که با وی در مسابقات نوجوانان جهان در قاهره مصر همسفر بودیم تاکنون چیزی جز عزت و احترام از او ندیدیم و برخلاف برخی غوره نشده‌ها، هرگز در گرداب غرور و خودخواهی گرفتار نیامده است.

فرهاد ظریف با حدود صد بازی ملی و داشتن 9 کاپ انفرادی آسیا و دنیا اکنون پرافتخارترین بازیکن تیم ملی والیبال ایران است. به انگیزه جام ملت‌های آسیا با فرهاد ظریف که جایزه بهترین لیبروی جام ملت‌های آسیا را نیز در ویترین افتخاراتش دارد ، گفت‌وگو کردیم.

تاکنون در چند دوره جام ملت‌های قاره‌های آسیا و اقیانوسیه شرکت کرده‌اید؟


سه دوره، تیان‌جین چین که سوم شدیم و دوره قبل که در تهران برگزار شد و برای اولین بار به مقام قهرمانی رسیدیم. در تهران من و امیر حسینی و آرش کمالوند بهترین شدیم.

شما از همان اول، یعنی رقابت‌های جهانی قاهره دنبال این بودید که کاپ انفرادی بگیرید، قبول دارید؟

بله و خدا را شکر که 9 جام بهترین‌های آسیا و جهان را گرفتم. البته همواره در خدمت تیم بودم، ولی انگیزه بهترین شدن به من کمک می‌کرد تا دقت و پشتکار بیشتری داشته باشم.

الگویی هم در این راه داشتید؟

راستش چون خودم جزو نخستین لیبرو‌ها بودم سرمشقی برای تاسی از آن نداشتم، اما خوشحالم که ابداع پست لیبرویی به امثال من نیز فرصت داده تا والیبال را در سطح حرفه‌ای ادامه بدهم.

الان، کدام‌یک را می‌پسندید؟

وربوف از روسیه بازیکنی استثنایی است. او در دنیا نظیر ندارد. در زمان سرمربی قبلی روسیه از تیم ملی کشورش رفت و امسال که بعد از سه سال در لیگ جهانی ظاهر شد، باز هم عالی بود.

شما هم یکی دوسالی از تیم ملی دور بودید؟

در زمان کیاچ، مربی صربستانی بزرگی و کوچکی در تیم فراموش شد و بعضی از بازیکنان حرمت نگه نمی‌داشتند و من ترجیح دادم از تیم بروم.

و با ولاسکو برگشتید؟

داوطلبانه پیش آقای ولاسکو رفتم و خواهش کردم مرا تست کند. ایشان هم بر توانایی‌هایم صحه گذاشتند و از نو به تیم ملی دعوت شدم. در تیم ولاسکو هر کسی حد و اندازه خود را می‌داند و ادب و احترام و نظم حرف اول را می‌زند.

شرایط تیم را در جام ملت‌های امارات چگونه می‌بینید؟

ولاسکو تیمی ساخته که در آن تاکتیک موج می‌زند و متکی به فرد نیست. به همین دلیل با این که در برخی پست‌ها ضعف داریم، اما به لطف کار گروهی، ضعف‌ها پوشش داده می‌شود. درباره تیم‌های آسیایی هم باید بگویم آنها حریف ایران نمی‌شوند، ولی چون انگیزه دارند تا مقابل پدیده لیگ جهانی بدرخشند، باید حواسمان به همه تیم‌ها باشد.

با این همه جدی‌ترین رقیب تیم ملی کدام کشور است؟


کره و ژاپن در مشت ما‌ست، اما همه به اتفاق استرالیا را سرسخت‌ترین رقیب می‌دانند، چون سرعتی‌زن‌های بلندقامت و قدرتی باتجربه‌ای دارد. به اعتقاد من ایران و استرالیا فینال جام ملت‌ها را برگزار خواهند کرد.

مصدومیت پایت به کجا کشید؟


در بازی با ترکیه به هوا پریدم تا خوشحالی کنم که عضله دوقلوی پایم کش آمد و دکتر افروزی و ولاسکو اجازه ندادند ادامه بدهم، ولی با طب سوزنی دکتر تیم خوب شدم.

فکر نمی‌کنید پیر شده‌اید؟

شوخی می‌کنید؟ تازه 32 سالم شده و من به این آسانی‌ها میدان را خالی نمی‌کنم، مگر این که کادر فنی مرا نخواهد. باور کنید تازه فهمیدم داخل زمین جه جوری بایستم.

ظاهرا دو، سه جوان همانند سیامک مرندی بشدت تو را تهدید می‌کنند؟

تهدید که نه، من را تعقیب می‌کنند. مرندی و مجتبی یوسفی که همشهری من است یا رحیمی‌پناه خوب هستند، ولی هنوز کار دارند. من همواره به این جوانان توصیه می‌کنم حرفه‌ای باشند و در کنار مسائل فنی، فن رفتار اجتماعی و احترام به بزرگان را نیز بیاموزند. متاسفانه آنان فعلا از این خصوصیات دور هستند. بازیکن تیم ملی باید ارزش و شان پیراهنی را که بر تن دارد، حفظ کند.

اگر یادتان باشد همیشه بین من و شما بر سر اندازه قدتان نوعی کرکری بود. واقعا قد شما چند سانتی‌متر است؟

اگر نظر کمیته المپیک را قبول دارید باید بگوییم بدون کفش و جوراب 168 سانتی‌متر.

وقتی کنار آسمانخراش‌هایی همانند دیمیری کازرسکی قرار می‌گیرید چه احساسی دارید؟


اوایل خیلی تحت تاثیر بلندقامتان قرار می‌گرفتم، اما امروز بر این باورم که غول‌های والیبال دنیا بدون حضور لیبروها و پاسورها حرف چندانی برای گفتن ندارند.

با رفتن نادی عنوان کاپیتانی به سعید معروف رسید، در صورتی که تو قدیمی‌ترین عضو تیم ملی هستی. هیچ فکر کردید کاش لیبرو هم می‌توانست کاپیتان باشد؟

آقای ولاسکو رای‌گیری کرد و بچه‌ها به سعید رای دادند. من هم فکر می‌کنم او بهترین گزینه بود. تازه وقتی سعید انتخاب شد رو به من کرد و گفت ببخشید و این برای من کافی است.

دائم در سفر هستید، آیا همسر و دخترتان دلگیر نمی‌شوند؟

خب چرا، اما آنها نیز همگام با من با والیبال زندگی می‌کنند و با شرایط سازگار شده‌‌اند.

وقت تفریح و مهمانی هم دارید؟

هرگاه فرصتی پیش بیاید با همسرم به مشهد می‌رویم تا هم با والدینمان دیدار کنیم و هم به زیارت امام رضا(ع) نایل شویم و به آرامش بیشتری برسیم.

در میان همه کاپ‌هایی که گرفتید کدام‌یک برایت خاطره‌انگیزتر است؟

کاپ نوجوانان جهان در قاهره برایم ارزشمندتراست، ولی جایزه بهترین لیبروی آسیا در جام ملت‌ها در تهران را هرگز فراموش نمی‌کنم. آن شب همه ایران در شادمانی من و دیگر بچه‌ها شریک بودند.

و کلام آخر؟

امیدوارم در دبی با کسب مجدد جام قهرمانی آسیا بر اعتبار و غرور ایرانیان مقیم امارات بیفزاییم.

برچسب ها: گپ ، شبانه ، مجله ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.