سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پيشي گرفتن صادرات از واردات در 6 ماه نخست سال جاري

در 6 ماهه نخست سال 92، صادرات کالا با ارزش 341 ميليون دلار از واردات به ارزش 281 ميليون دلار از گمرکات آذربايجان غربي براي اولين بار در چند سال اخير جلو افتاده است.

ميرهاشم سيداحمدي مديرکل گمرکات استان آذربايجان غربي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزايش صادرات از گمرکات اين استان گفت: در شش ماهه سال جاري بالغ بر 341 ميليون دلار صادرات داشتيم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزني 59 درصد و از نظر ارزشي 29 درصد رشد داشته است.

وي گفت: از گمرک بازرگان نزديک به يک ميليون و 446 هزار تن کالا به ارزش يک ميليارد و 520 ميليون دلار از گمرکات استان‌هاي ديگر مانند تهران و اصفهان صادر شده است که نسبت به سال قبل از نظر وزني 80 درصد و از نظر ارزشي 33 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

وي افزود: در کل صادرات استان آذربايجان غربي تقريبا 59 درصد و صادرات ديگر استان‌ها که از گمرکات اين استان خارج شده تقريبا 80 درصد بوده است.

ناظر گمرکات استان آذربايجان غربي تصريح کرد: در سال گذشته در روز تقريبا 250 تا 280 کاميون صادراتي از گمرکات خارج مي‌شد اما الان نزديک به 500 کاميون صادراتي خارج مي‌شود.

سيداحمدي افزود: عمده کشورهاي مقصد عراق و ترکيه بوده که کالاهاي صادراتي به ترکيه از طريق ترکيه به کشورهاي اروپايي و غربي نيز صادر مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه استان آذربايجان غربي قطب کشاورزي است عمده محصولات صادراتي را محصولات کشاورزي مانند ميوه و فرآورده‌هاي آن عنوان کرد و افزود بعد از آن سيمان و ديگر کالاها از عمده صادرات استان هستند اما صادرات ديگر گمرکات مواد اوليه و سرب و شمش است.

سيداحمدي با اشاره به کاهش واردات گفت: در سال‌هاي قبل هميشه ميزان واردات بيشتر از صادرات بوده اما در 6 ماهه نخست امسال صادرات با ارزش 341 ميليون دلار از واردات به ارزش 281 ميليون دلار پيشي گرفته است.

وي عمده محصولات وارداتي را ماشين‌آلات عنوان کرد که از کشور ترکيه به گمرکات استاني وارد شده است.

مديرکل گمرک استان آذربايجان غربي تفاوت نرخ ارز علت افزايش صادرات عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تفاوت نرخ ارز موجب شده که صادرات محصولات صرفه اقتصادي خوبي براي توليدکنندگان داشته باشد.

برچسب ها: صادرات ، واردات ، دلار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.