سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از دست دادن سرمايه‌هاي ملي، يکي پس از ديگري/

عوامل کاهش ذخيره‌ي ميگوي خليج فارس

مديرعامل اتحاديه‌ي سراسري شرکت‌هاي تعاوني تکثير، پرورش و صادرات آبزيان کشور با اشاره به کاهش ذخاير ميگو در خليج فارس و درمان عمان گفت: عوامل زيادي در اين امر نقش دارند.

ارسلان قاسمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: عوامل زيادي در کاهش ذخاير ميگوي خليج فارس و درياي عمان نقش دارند که از جمله‌ي آنها مي‌توان به فشار بي‌رويه‌اي که طي ساليان اخير از سوي ما و همسايه‌هاي جنوبي خليج‌فارس براي برداشت ميگو به اين ذخاير وارد شده و زيستگاه‌ها و مکان‌هاي تخم‌ريزي ميگوها را دچار آسيب کرد و با وجودي که جنگل‌هاي حرا در قشم منطقه‌اي محافظت شده است، به خوبي از آنها حفاظت نشده است اشاره کرد.

همچنين از ديگر عوامل کاهش ذخاير ميگوي خليج فارس و درياي عمان ترددهاي تجاري و نظامي فراواني در خليج‌فارس که طي ساليان اخير رشد چشم‌گيري داشته و آلودگي‌هاي زيادي را وارد خليج‌فارس کرده‌اند مي باشد.

وي با بيان اين‌که با توجه به ازدياد جمعيت جهان کاهش ذخاير درياها امري طبيعي است، افزود: جمعيت جهان نياز به غذا دارند و ميگو يکي از پروتئين‌هاي سالم و مفيد مصرفي آنان است.

قاسمي اضافه کرد: ميگوي توليدي کشور کالايي کاملا صادراتي است.

وي با اشاره به کاهش صيد ميگو در سال‌هاي اخير افزود: آمار توليد ميگو در سال 79 در بوشهر و يکي از قطب‌هاي توليد 3200 تن بوده که امسال به حدود 1200 تن کاهش يافته است.

قاسمي اضافه کرد: همچنين سال 79 ميزان صيد ميگو در استان‌هاي خوزستان و هرمزگان به ترتيب 4200 و 2400 تن بوده که اين ميزان امسال به 2200 و 1500 تن کاهش مي‌يابد.

وي در رابطه با راه‌کارهاي مقابله با کاهش ذخاير ميگو در خليج‌فارس و درياي عمان گفت: بايد دست از تخريب زيستگاه‌هاي اين موجودات برداريم علاوه بر اين سازمان محيط زيست بايد از مناطقي مانند جاسک، قشم و جنگل‌هاي حرا حفاظت بيشتري به عمل آورد.

قاسمي اظهار داشت: کنترل ميزان صيد يکي ديگر از اين راهکارهاست که خوشبختانه در کشور ما اين موضوع تا حد زيادي کنترل شده اما مسوولين بايد در اجلاس‌هاي منطقه‌اي با کشورهاي حاشيه‌ي خليج‌فارس نيز در اين رابطه رايزني کنند.

وي اضافه کرد: مسئله‌ي ديگر کنترل ترددهاي بيش از اندازه‌ي آلوده‌کننده‌ها در خليج‌فارس است که متاسفانه کنترل آن از توان ما، سازمان شيلات و سازمان حفاظت محيط زيست خارج است و نمي‌دانم براي مقابله با آن بايد چه کرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: میگو ، ذخیره ، خلیج فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.