سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بعد از حذف نوجوانان زیر 16 سال؛

مشحون: مربیان ایرانی فقط سرمربیگری تیم بزرگسالان را می خواهند/ برخی بازیکنان نوجوان را باید با جرثقیل به دفاع کشاند

رئیس فدراسیون بسکتبال با عذرخواهی به خاطر حذف نوجوانان از قهرمانی آسیا، عملکرد این تیم را بسیار ضعیف دانست و در مورد برخی مربیان بزرگ گفت: هیچ کدام از آنها حاضر به هدایت تیمهای پایه نیستند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ محمود مشحون بعد از حذف تیم ملی زیر 16 سال از مسابقات آسیایی و از دست دادن سهمیه جهانی، با نمایندگان رسانه های مختلف دوره شد و در صحبتهای خود از تمام کسانی که بازی ایران و فیلیپین در دور یک چهارم مسابقات را تماشا کرده و شاهد باخت تیم بودند عذرخواهی کرد.

وی توضیح داد: به هیچ وجه انتظار این شرایط را نداشتیم. تصورمان این بود که به جمع چهار تیم برتر راه پیدا می کنیم. با این شرایط تمام بزرگان ورزش کشور باید بدانند که بسکتبال نیاز به پایگاه و جایگاهی اصولی دارد. تیم زیر 16 سال در طول فصل تابستان حتی دو جلسه هم موفق به تمرین در سالن آزادی نشد و بالاترین اردوی آنها در استان کرمانشاه بود. 

بازیکنان نوجوان حرف مربی خود را هم گوش نمی کردند

رئیس فدراسیون علاوه بر تدارکات ضعیف، بازیکنان نوجوان را هم محکوم کرده و اشاره می کند: این بازیکنان حرف مربیان خود را گوش نکرده و بسیار ضعیف بودند. ملی پوشان نوجوان حرفه ای عمل نکردند اما نباید فراموش کرد که سن این بازیکنان در حد دبستان و راهنمایی است و فشار زیادی به یکباره به آنها وارد شد البته قبول دارم که تمام این موارد عامل باخت نیست. وقتی کسی چیزی را از دست می دهد نباید خیلی هم دنبال مقصر گشت. این تیم باید جزء چهار تیم اول قرار می گرفت و مربیان آن هم زحمت زیادی کشیدند.

واقعیت را نمی توان کتمان کرد
 
مشحون اشاره ای هم به صحبتهای خود وی و کمک بچیروویچ به تیم داشت و در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه سوای انتظاری که از تمام تیمهای بسکتبال ایران می رود، آیا واقعا سطح توانایی های نوجوانان زیر 16 سال از نظر فنی با توجه به شکست مقابل تیمهای کره، بحرین، چین و فیلیپین در حد رسیدن به جمع چهار تیم برتر بود؟ تاکید کرد: نه، در مجموع سطح تیم به آن حد نمی رسید. این را همه می بینند، مگر می توان واقعیت را کتمان کرد؟ این تیم به هیچ وجه قابل قیاس با تیمهایی مثل فیلیپین و کره نبود. 

وی ادامه داد: اما این تیم قابلیت این را داشت که اختلاف 22 امتیازی را به هفت امتیاز برساند بنابراین تیم، جنبه هایی دارد که امکان استفاده از آنها در جای مناسب وجود دارد.

رئیس فدراسیون بسکتبال غرب آسیا در مورد امکان گرفتن میزبانی بزرگسالان با توجه به میزبانی بازیهای نوجوانان تصریح کرد: تمام مسئولان بسکتبال آسیا از میزبانی ایران در مسابقات راضی هستند و عنوان می کنند که یکی از بهترین میزبانی ها را از هر جهت داشته ایم. بستر لازم برای تقاضای میزبانی هم آماده است و امیدوارم با توجه به رضایت از شرایط بازیهای نوجوانان در آینده میزبانی های بزرگتری هم به ایران بدهند.

تقصیر متوجه خود بانوان است

با توجه به شرایط سالن بسکتبال آزادی و دوری آن از مرکز شهر، مسابقاتی که در این سالن برگزار می شود حتی گاهی به اندازه سالن کوچک حیدرنیا در مرکز شهر که میزبان بازیهای تهران است هم مورد استقبال قرار نمی گیرد اما طی سالهای گذشته و پیش از ممنوعیت ورود بانوان به سالن، حضور خانواده های بازیکنان و سایر بانوان علاقمند، خالی بودن سکوها را به رخ نمی کشید. مشحون که موفق به جلب رضایت برای ورود بانوان در بازیهای نوجوانان هم نشد در این مورد تشریح کرد: حضور نداشتن بانوان مصداق همان ضرب المثل "از ماست که بر ماست" به شمار می رود چون ما تمام امکانات لازم برای حضور بانوان در سالن بسکتبال آزادی را با سازمان تربیت بدنی و بعد از آن وزارت ورزش فراهم کردیم اما متاسفانه رفتار آنها و شرایطشان به گونه ای بود که به اجبار جلوی ورودشان را گرفتیم. مسلما باز هم تلاش خود را برای ورود آنها انجام می دهیم اما بانوان هم باید خود را منطبق با قوانین نظام ایران کنند تا شرایط تماشای بازیها را هم داشته باشند.

خودتان گفتید چرا مربی ایرانی نمی آورید

رئیس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به اینکه چرا در رده پایه ای حساس مثل زیر 16 یا 17 سال از مربیان خارجی مثل میتف بهره نمی گیرند؟ گفت: خود شما تمام مدت از من به خاطر استفاده نکردن از مربیان ایرانی انتقاد می کردید. مربیان ایرانی زحمت زیادی کشیده اند و آنها هم باید مانند بازیکنان مجال کار پیدا کرده و کارکشته شوند. تا ابد که نمی توان از مربیان خارجی استفاده کرد بلکه باید به تدریج جایگزینان ایرانی برای آنها در نظر گرفت. در حال حاضر به جز بچیروویچ تمام مربیان رده های ملی ایرانی هستند و هیچ کدام از مربیان هم دلشان نمی خواهد که نتیجه نگیرند اما گاهی هم بدشانسی به سراغشان می آید.

تمام مربیان خوب انتظار سرمربیگری تیم ملی را دارند

وی درپاسخ به اینکه چرا از مربیانی که تخصص کار در رده های پایه را دارند استفاده نمی کنید؟ افزود: من از تمام مربیان ایرانی برای حضور در تیمهای ملی درخواست کرده ام اما تمام آنها بدون استثنا خواستار سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان هستند. اسم کسی را نمی برم اما اگر همین حالا به آقای ایکس بگوییم که سرمربیگری تیم ملی جوانان را برعهده بگیر می گوید من در صورتی سرمربی می شوم که کمک مربی خود را تعیین کرده و همه چیز را در تمی تعیین کنم. در حالی که این کار تیمی است و همه باید در کنار هم قرار بگیریم. 

مشحون در مورد آینده بازیکنان زیر 16 سال و رها شدن آنها تاکید کرد: این بازیکنان رها نمی شوند اما ترکیب تیم به کلی عوض می شود. همانطور که دیدیم چند بازیکن در این تیم هست که حرکات بسکتبالی زیبا و دور از انتظاری دارند و از طرفی بازیکنانی که باید با جرثقیل آنها را به دفاع بکشانیم. این تیم باید دگرگون شده و تغییراتی کلی درآنها پیش بیاید./مح
برچسب ها: محمود ، مشحون ، فدراسیون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.