سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/برگزیده ششمین جشنواره کتاب سال رضوی:

شناسايي و معرفی اندیشة سیاسی اسلام از وظایف اصلي ماست

برگزیده ششمین جشنواره کتاب سال رضوی در حاشیه برگزاری این جشنواره گفت: معرفی مبانی اندیشه سیاسی اسلام به جهان از وظایف اصلي ماست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،دکتر جلال درخشه كه با كتاب «سیاست و حکومت در سیره امام رضا(ع)» با موضوع علوم و معارف رضوی مقام دوم ششمین جشنواره کتاب سال رضوی را كسب كرده است، گفت: دغدغه اصلي من گشودن بابی برای معرفی و شناساندن اندیشة سیاسی اسلام بوده است. چراكه باید اندیشه‌های سیاسی اسلام را بیشتر مورد توجه قرار داد.

وي افزود: مبانی و تئوری‌های سیاسی در اسلام از دل تاریخ دیني‌ استخراج و معرفی مي‌شود كه ما در این زمینه فقط به نقل روایات تاریخی بسنده كرده‌ايم. به این صورت با خلأ تفکر سیاسی و تئوری‌های سیاسی روبه‌رو خواهیم شد که بدون شک، مشکلات عملی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: در این کتاب با روشي علمی و با تکیه بر روایات معتبر تاریخی، به واکاوی، شرح و توضیح مبانی سیاسی سیره حضرت رضا(ع) پرداخته شده است.

وی به مجموعه فعالیت‌های خود در عرصه پژوهش و نگارش مقالات و کتاب‌های مختلف اشاره کرد و گفت: همواره سعی من بر اين بوده تا به توسعه و اشاعه تفکر سیاسی اسلام بپردازم. چرا که برخلاف عقیده برخی که اسلام را دیني جدا از سیاست تعریف می‌کنند، معتقدم که اسلام دارای اندیشه‌ها و تئوری‌های متقن سیاسی است.

وی افزود: سنت سیاسی امام رضا (ع)، همان سنت سیاسی سایر ائمه اطهار (ع) است. اما به جهت قرار گرفتن در شرایط خاص زمانی، شیوه‌ها کمی متفاوت است. به طوری که هر رفتار بر اساس مقتضیات زمان خود، منحصر به فرد می‌شود.

دکتر درخشه با بیان این‌که برای نخستین بار است که در جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی حضور پیدا می‌کند، گفت: برگزاری این جشنواره‌ها براي جامعه علمی کشور و هم‌چنین براي نشر معارف دینی از منافع بسياري برخوردار است.

وي با تاكيد بر اين‌كه امروز نیازمند تولید آثار فاخر و اثرگذار در حوزه مسائل دینی هستیم، افزود: این جشنواره‌ها فرصت آشنایی بیشتر محققان و نویسندگان با یکدیگر را فراهم و به نوعی انگیزه و علاقه برای حرکت در مسیر نشر معارف رضوی از طریق کتاب را ایجاد می‌‌كند.

وی اطلاع‌رسانی کم و محدود را از جمله نقاط ضعف این جشنواره دانست و بیان کرد: جامعه علمی و ادبی کشور باید با این جشنواره‌ها‌ آشنا باشند، در حالی که به علت ضعف اطلاع‌رسانی، بسياري از برگزاری چنین جشنواره‌‌هايي بی‌اطلاع هستند.

در خور اشاره است، ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، با تقدیر قائم‌مقام تولیت عُظمای آستان قدس رضوی از 25 نویسنده، مترجم و ناشر برگزیده، 24 شهریورماه سال جاری به کار خود پایان داد.

 

برچسب ها: معرفی ، اندیشة ، سیاسی ، اسلام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.