سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبري مجمع جهاني تقريب مذاهب مطرح شد

گفتمان، عاملي براي پايان يافتن اختلافات جهان اسلام

نشست خبري مجمع جهاني تغريب مذاهب با حضور آيت‌الله اراکي و مفتي اعظم سلطنت عمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران نشست خبري مجمع جهاني تقريب مذاهب صبح امروز با حضور "آيت‌الله محسن اراکي" دبير کل اين مجمع و شيخ احمد بن‌حمد‌الخليلي مفتي اعظم سلطلنت عمان برگزار و طي آن آيت‌الله اراکي گفت: در سفري که با هيات عماني به قم داشتيم ديداري از حوزه علميه قم و مراجع تقليد از جمله آيت‌الله جوادي آملي به عمل آمد و همچنين ديداري با جامعه مدرسين حوزه علميه قم و آيت‌الله بوشهري انجام شد که گفتگوهاي سازنده‌اي در مسايل مختلف از جمله وحدت جهان اسلام، به عمل آمد.

وي تصريح کرد: ديداري هم با حضور هيات عماني از دانشگاه اديان اسلامي انجام شد و امروز هم در مجمع‌التقريب با حضور آيت‌الله تسخيري ميزبان دعوت‌شدگان از کشور عمان بوديم و طرح‌هايي براي همکاري و ايجاد وحدت در جهان اسلام ارايه شد که اميدواريم اين پيشنهادات هر چه سريعتر اجرايي شود.

در ادامه اين نشست خبري،  مفتي اعظم سلطنت عمان گفت: مسئله‌اي که همگان درباره آن دلمشغولي دارند وحدت ميان مسلمانان بوده چرا که امت اسلامي در مقطع حساسي به سر مي‌برد. بنابراين امت اسلامي نياز مبرمي به وحدت، همبستگي و اتحاد دارد چرا که اين امت در معرض اختلاف و از هم‌گسيختگي قرار دارد.

وي تصريح کرد: در حالي که امت اسلامي بايد در صدر ديگر امت‌ها باشد، دچار گرفتاري و فتنه‌هايي شده و اين امر باعث شده که امت اسلامي از مسئوليت‌هاي خود شانه خالي کنند و يا از انجام وظايفش دور شود.

شيخ احمد بن حمد الخليلي اظهار داشت: گفتگوهايي با علماي بزرگ قم صورت گرفته ودر اين ديدارها بر روي اين نکته تاکيد داشتيم که امت اسلامي گرفتاري‌ها را پشت سر گذاشته و راه خداپسندانه‌اي در پيش بگيرد. البته ما نياز مبرمي داريم که اين خواسته ها را تبديل به عمل کنيم و در زندگي خود از آن استفاده کنيم.

مفتي اعظم سلطنت عمان بيان داشت: ما نياز به طرحي براي پياده کردن نظريه‌هايي که مطرح شده داريم و بايد کميته‌اي براي اين منظور تشکيل شود و آن را به آن منصه ظهور بگذاريم و شکي نيست تمامي اين مسائل راه‌حل اجرايي از طريق برگزاري سمينارها و نشست‌هاي خبري دارد.

وي ادامه داد: جهان اسلام نياز مبرمي به گفت و شنود با ديگران و خويشان دارد البته نياز بسياري به گفتمان با مخالفان هم دارد. چرا که کساني که آتش‌افروز هستند را مي‌توانيم با گفتمان متقاعد کنيم که آن‌چيزي را انجام مي‌دهند حتي به نفع خودشان هم نيست.

علامه الخليلي تصريح کرد: مسلمانان نبايد اجازه بدهند مشکلاتشان به دست ديگران بيافتد چرا که بايد مشکلاتشان را خودشان حل کنند.

مفتي اعظم سلطنت عمان اظهار داشت: براي رفع اختلافات فقهي بايد به مراجع رجوع شود و در اختلافات سياسي که ميان دولت‌ها و ملتها رخ مي‌دهد بايد به منابع مذهبي رجوع شود. البته روابط بين ملت‌ها و دولت‌ها بايد مهربانانه باشد و از رفتار خشونت‌آميز جلوگيري شود.

علامه الخليلي در پايان خاطرنشان کرد: نبايد به مسائل تفرقه‌اکنانه دامن زده شود و بايد درگيري‌هاي را مهار کرد.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.