سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبير توسعه فناوري نانو:

نانو تکنولوژي فرصتي مناسب براي ايجاد ايراني دانش بنيان

استعدادها در ايران بايد شکوفا شود و ايران تکنولوژي هاي جديدي را به عنوان ارزش معرفي کند تا در 15 سال آينده جايگاه ايران نيز مانند کشورهاي توسعه يافته به اقتصاد دانش بنيان تبديل شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛  دکتر سعید سرکار، دبیر توسعه فناوری نانو در دومین مجمع بین المللی فناوری نانو گفت:  اقتصاد ایران مبتنی بر مواد خام است، وقتی می گویند نفت  به یاد ایران، امارات و دبی می افتند اما وقتی می گویند بنز به یاد آلمان و ژاپن می افتند باید استعداد ها در ایران شکوفا شود و ایران تکنولوژی های جدیدی را به عنوان ارزش معرفی کند تا در 10 و 15 سال آینده جایگاه ایران نیز  مانند کشورهای توسعه یافته به اقتصاد دانشگاهیان تبدیل شود که نانو تکنولوژی یک فرصت مناسب و پر پتانسیل است .

وی افزود:  تحقق این رشد نیاز به متولیانی دارد که اهداف و برنامه هايشان مشخص باشد تا در صورت تحقق نیافتن هدف این متولیان پاسخگو باشند، آموزش عالی باید رسالت خود را تعریف کند  ابتدا باید تغییر نگرشی در این وزارتخانه اتفاق بیافتد،بعد رفتارهای آن مشاهده شود ،وزارت صنایع و وزارت بازرگانی باید برنامه های خاصی ارائه دهند و برای برای 10 سال آینده  برنامه ریزی کنند.

دکتر سعید سرکار تصریح کرد:  اگر کشور ما به مرحله ای رسید که محصولات هایتک را صادر کند باید تجارتی داشته باشیم که با محصولات هایتک آشنا باشند و ادبیات تجارت هایتک را بدانند که تربیت این نیروها  به عهده وزارت بازرگانی  وزارت نفت و وزارتخانه های مربوطه است ،شکوفایی آن بازار نیز با خریدهای داخلی ایجاد می شود.

وی ادامه داد:  محصولات هایتک به بازار سازی و حمایت های دولتی احتیاج دارد، اگر دولت بی تفاوت باشد با برخورداری از محصولات هایتک و حتی 20 شرکت ثبت شده  در این زمینه به این دلیل که  نمی دانیم چطور با کمپانی های هایتک  ارتباط برقرار کنیم  ثمره و نتیجه ای نخواهد داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در پایان اظهار داشت: مردم باید این مطالبات را از مجلس داشته باشند و وزارتخانه ها نیز در این مورد باید به مجلس پاسخگو باشند و وزرا باید به این سوال  که تا چه  اندازه در راستای رسیدن  به این هدف گام برداشتن  پاسخگو باشند به این مسائل  باید در سطح کلان ملی توجه کرد که اراده ملی را می طلبد./ح
برچسب ها: نانو ، دانش بنیان ، هایتک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.