سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه /

هیج جا خانه خودم نمی شود

مدیر یک مرکز نگهداری از سالمندان معتقد است، خانه سالمندان آخر خط برای یک فرد مسن است و خانوادها باید از والدین پیر خود در خانه نگهداری کنند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

خدا مراد اکبری با اشاره به سابقه 12 ساله خود برای حضوردر کنار سالمندان، گفت: اولین ضربه ای که به سالمندان وارد می شود زمانی است که همسر و مونس خود را از دست می دهد، زیرا تا زمانی که زن و مرد زنده باشند تحت هر شرایطی در کنار هم زندگی خواهند کرد و یکدیگر را تنها نمی گذارند و از دست دادن همسر خصوصا برای پیرمردها سنگین تر است.

وی ادامه داد: زمانی که یک سالمند تنها می شود و در کنار فرزندان خود زندگی می کنند ممکن است به بیماری های مختلفی مبتلا شود که مهمترین این بیماری ها آلزایمر است که هم خود فرد و هم خانواه وی را به شدت عذاب می دهد و در نهایت نگهداری سالمند برای خانواده سخت می شود.

به گفته مدیر مرکز نگهداری از سالمندان ارم، وقتی شدت بیماری فرد به حدی برسد که کنترل خود را از دست بدهد، خانواده تا حدی او را تحمل می کنند و بعد حتی حاضر می شوند روزانه مبلغی بپردازند که این عضو سالمند در خانه نماند.

این مدیر مرکز نگهداری از سالمندان تاکید کرد: پیش آمده که گاهی فرزندی پدرش را به مرکز ما آورده و آنقدر رها کردن پدرش در مرکز سالمندان برای وی ناگوار بود که ساعت ها بیرون اتاق پدرش گریه کرد و وقتی که می خواست حیاط را ترک کند پدرش مدام به او نگاه می کرد تا شاید پشیمان شود و برگردد.

اکبری با بیان اینکه سه تا چهار روز طول می کشد تا یک سالمند به محیط سرای سالمندان عادت کند، خاطرنشان کرد: اگرچه تلاش می شود در این مراکز امکانات خوبی برای سالمندان در نظر گرفته شود، اما هیچ کجا برای یک سالمند خانه و خانواده او نمی شود.

وی یادآور شد: البته مواردی هم داشته ایم که خانواده فرد پس از چند ماه یا چند سال پشیمان شدند و دنبال پدر و مادر خود آمدند و در موارد دیگر افرادی بودند که چندین سال برای خان یک روستا چوپانی کردند و خانواده ای تشکیل ندادند و امروز که از کار افتاده شده اند آنها را به مرکز سالمندان آورده اند.

اکبری با تاکید بر اینکه اگر کمک مردم نباشد اعتبارات جوابگوی نیاز مراکز نگهداری از سالمندان نیست، گفت: از مسئولن توقع می رود به این مراکز سرکشی داشته باشند و در حد امکان حتی وسایل کمک توانبخشی برای این مراکز تهیه کنند.

مدیر مرکز نگهداری از سالمندان ارم معتقد است همه چیز برای یک سالمند در غذا و خوراک خلاصه نمی شود و این افراد نیاز دارند دوستان و خانواده شان کنارشان باشد و با آنها حرف بزند ./س

برچسب ها: خانه ، سالمندان ، آخرخط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.