سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

حرکت لاک پشتی بخش تعاون برای رسیدن به سهم 25 درصدی از اقتصاد

مفهوم تعاون در دین اسلام مورد تاکید واقع شده و به کارگیری آن در اقتصاد در کنار بخش های دولتی و خصوصی می تواند تا حد زیادی از میزان آمار بیکاری بکاهد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگران ارومیه تعاون در کنار بخش های دولتی و خصوصی به فعالیت های اقتصادی، اجتماعی می پردازد ولی نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد و به طوری که سهم 25درصدی که برای آن در تولید ناخالص ملی کشور در نظر گرفته شده بود در حال حاضر به یک تا 5 درصد می رسد.

"حسن حیدری" رییس دانشکده اقتصاد و مدیریت ارومیه گفت: توسعه یک مفهوم چند ضلعی است و کشوری به عنوان یک کشور توسعه یافته شناخته می شود که در همه جوانب به توسعه رسیده باشد.

وی ادامه داد: در برنامه های چهارم و پنجم توسعه بر افزایش 5 برابری سهم تعاون در تولید ناخالص داخلی کشور تاکید شده است.

دکترای اقتصاد تشریح کرد: تشکیل تعاون در انجام کارهای اقتصادی در آن به دلیل اینکه افرادی با همکاری و هماهنگی که دارای هدف مشخصی به نام کسب سود هستند در آن مشارکت دارند دارای یک بار و ارزش فرهنگی است.

حیدری با بیان اینکه نقشی که تعاون در کشورهای هان سوم ایفا می کند، افزایش تولید و به تبع آن افزایش درآمد ملی است، گفت: متاسفنه بیشتر تعاونی های کشور در بخش های عمومی و نه بخش تولیدی فعالیتن می کنند.

رییس دانشکده اقتصاد و مدیریت تصریح کرد: البته این مشکل در سایر بخش های اقتصادی دولتی و خصوصی نیز دیده می شود، چرا که فرهنگ سرمایه گذاری در بخش تولیدی جانیفتاده و انباشت سرمایه در بخش دلالی مصرف می شود.

دکترای اقتصاد ادامه داد: مشکل جدی در اقتصاد تعاونی نداشتن آماری مستند از رشد اقتصادی است.

حیدری با بیان اینکه آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مرکز پژوهش های مجلس متفاوت است، گفت: بررسی آمار های مرکز پژوهش های مجلس نشانگر افول در بخش تعاون است، حال آنکه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از عضویت 23 تا 25 میلیون نفری مردم کشور در 13 تا 15 هزار تعاونی فعال خبر داده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حضار بخش تعاون 1 تا 5 درصد تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: هدف گیری سهم تعاون در تولید ناخالص ملی 25 درصد است.

رییس دانشکده اقتصاد و مدیریت ابراز کرد: سهم 25 درصدی با ادامه وضعیت کنونی تا چندین سال های آینده نیز قابل دسترسی نیست.

حیدری ضعف مدیریت را مهم ترین مانع پیش روی تعاون عنوان کرد و گفت: وقتی وزارت خانه ها ادغام می شوند، و حتی هیچ کدام از مدیرانشان تخصصی در زمینه تعاون ندارند، نمی توان انتظاری بر رشد اقتصاد توسط تعاونی ها داشت.

وی نداشتن روحیه کار جمعی را نیز یکی از عوامل کند بودن رشد تعاون دانست و اذعان کرد: شکست پروژه های مسکن مهر توسط تعاونی ها نیز معلول نداشتن روحیه کار جمعی بود.

"اسمعلی اسماعیلی"دبیر اتاق تعاون آذربایجان غربی نیز گفت: سهم 25 درصدی بخش تعاون از تولید ناخالص داخلی کشور مشخص شده ولی هنوز ابزارهایی که تعاون را در رسیدن به این هدف کمک کند مشخص نیست.

وی ادامه داد: تعاون دارای رشد اقتصادی دوم در کشور است ولی مدیران و مسولان باوری به توانایی های تعاون ندارند.

اسماعیلی تصریح کرد: تعاونی ها باید خودشان نیز در مسیر توسعه خود قدم بردارند، به طور مثال برای نمایشگاهی که 29 مهرماه در اقلیم کردستان عراق انجام می شود به جز 3 تعاونی برتر، ثبت نامی برای اعزام انجام نشده است.

دبیر اتاق تعاون آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: در دوران جنگ این تعاونی ها بودند که مایحتاج مردم را تامین می کردند و به عنوان بازوی مقاوم اقتصاد مطرح بودند.

وی افزود: آموزش تعاونگران، راه اندازی نمایشگاه های تخصصی محوریت اصلی اتاق تعاون است.

"علی سلیمانی"مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی نیز تصریح کرد: بخش تعاون در میان بخش های مختلف اقتصادی بسیار مظلوم واقع شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی تشریح کرد: تا کنون بیش از 5 هزار تعاونی در استان به ثبت رسیده که 2 هزار تعاونی از این تعدا راکد و غیر فعال هستند.

وی ادامه داد: مدل حمایتی از بخش تعاون باید تغییر پیدا کند چرا که بخش تعاون توانایی رقابت با بخش های دولتی و خصوصی را ندارد.

سلیمانی تصریح کرد: فرهنگ سازی مناسبی در زمینه تعاون انجام نشده و مردم با روحیه کار جمعی مشارکتی آشنا نیستند.

کمبود سرمایه ای که در کشور وجود دارد می تواند از طریق راه اندازی تعاونی های مختلف در زمینه های مهم اقتصادی بر طرف شود که این امر مستلزم آموزش تعاونگران است.

تعاونگران فعال حوزه توزیع کالا در سال های 8 سال جنگ تحمیلی توانستند نیاز مردم به کالاهای ضروری را برطرف کنند و در حال حاضر نیز می توانند کارگشای اقتصاد مقاومتی باشد.

رشد و توسعه تعاونی ها در گروی دید متناسب با ظرفیت این بخش توسط مدیران و ایجاد باور و گرایش عمومی نسبت به این ظرفیت قانونی و اقتصادی کشور است./س

برچسب ها: اقتصاد ، بیکار ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.