سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تحول و بالندگی جوامع در پرتو رشد فرهنگی اتفاق می‌افتد

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز گفت: تحول و بالندگی جوامع در پرتو رشد فرهنگی اتفاق می‌افتد و هرگونه توسعه‌ی اساسی و بنیادین وابستگی کامل به توسعه و پیشرفت نهادهای فرهنگی دارد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، اسماعیلی با اشاره به اهمیت و نقش کتاب در زندگی فرد و جامعه اظهار داشت:دین مبین اسلام اهمیت ویژه‌ای به مقوله‌ی کتاب و کتابخوانی قائل است و بر کتاب و قلم در قرآن کریم که معجزه‌ی نبی مکرم اسلام است تاکید فراوانی شده و پیامبر عظیم‌الشان اسلام رسالت خود را با کتاب قرآن و خواندن آیه‌ی "اقراء" شروع کرده است.

وی افزود: هیچ فرهنگی در دنیا از لحاظ پویایی و غنی بودن همسنگ فرهنگ اسلامی نیست و اهمیت کتاب با توجه به این فرهنگ غنی باید در نزد مردم بیش از پیش عیان شود.

اسماعیلی تاکید کرد: کتاب و مطالعه باید تبدیل به یک نیاز دائمی در زندگی شود که در صورت تحقق این امر سرانه‌ی مطالعه نیز در جامعه افزایش خواهد یافت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمار چاپ و نشر در کشور در دوره‌های مختلف، گفت: ایران همواره مهد تمدن و فرهنگ و تولید علم و محل اوج اندیشه‌های انسانی و اسلامی بوده و در حال حاضر نیز رتبه‌ی اول را از لحاظ چاپ کتاب در منطقه دارا است و چاپ بیش از 821 هزار عنوان کتاب از آغاز انقلاب تاکنون دلیلی بر این مدعاست .

وی همچنین به آمار برگزاری نمایشگاههای کتاب در سطح کشور اشاره کرد و گفت: 239 نمایشگاه کتاب از سال 72 تاکنون در کشور برگزار شده است و این نشان دهنده ‌توجه و تاکید نظام مقدس جمهوری اسلامی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

وی اختصاص بخشی از هزینه‌های زندگی به خرید کتاب را امری ضروری برشمرد و گفت: علما و فرهیختگان جامعه با کتاب و کتاب خوانی مانوس بودند و پویایی فکری و شادابی و تازگی روح و روان این بزرگان مرهون مطالعه و الفت با کتاب است.

اسماعیلی با اشاره به اقبال عمومی نسبت به معارف دینی و اسلامی گفت: تجدید چاپ چشمگیر کتابهایی با موضوع دینی و مذهبی نشان دهنده‌ی عطش مخاطبان نسبت به اینگونه مطالب است.

معاون فرهنگي وزير ارشاد خواستار اهتمام جدی مسوولان و مردم برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی شد.

براساس این گزارش یازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز از هفتم تا سیزدهم مهرماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی این شهر برپاست./س

برچسب ها: تحول ، بالندگی ، فرهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.