سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبیین چهار دستور عبادی خداوند به مومنان در برنامه ندای ایمان

برنامه ندای ایمان روز سه شنبه 9مهرماه به بررسی و بیان چهار دستور خداوند به مومنان به توجه به آیه 77 سوره حج می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از  روابط عمومی رادیو قرآن , برنامه راديويی "ندای ايمان"  از جمله برنامه‌های روزانه گروه تفسیر راديو قرآن است كه امروز، سه شنبه9 مهرماه در ادامه بررسی آيات خطابی خداوند به مومنان با نگاهی به آيه 77 سوره حج، چهار دستور عبادی خداوند به مومنان را  بررسی می‌كند.
در اين برنامه راديويی كه امروز از ساعت 18:50 پخش خواهد شد، تلاش شده تا متن آيه‌ای كه با خطاب به مومنان آغاز می‌شود، همراه با ترجمه و تفسير كوتاهی از آيه به مخاطبان ارائه شود.
آیه ی 77 سوره مبارکه حج، در خطاب به مؤمنان، 4 دستور مهم به آن ها می دهد, خداوند در این آیه می فرماید: (ای کسانی که ایمان آورده اید، رکوع کنید، و سجده به جا آوردید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیک انجام دهید تا رستگار شوید)

بیان دو رکن رکوع و سجود از میان تمام ارکان نماز، به سبب اهمیت بسیار آنها در این عبادت بزرگ است, دستور عبودیت به طور مطلق که بعد از این دو بیان شده، هرگونه عبادت و بندگی خدا را شامل می شود.

تعبیر به (ربکم) یعنی (پروردگار شما)، در حقیقت اشاره ای ست به شایستگی او برای عبودیت و شایسته نبودن، غیر او، زیرا یگانه مالک و صاحب و تربیت کننده اوست. دستور به (فعل خیرات) هرگونه کار نیکی را، بدون هیچ قید و شرطی، شامل می شود و اینکه از ابن عباس نقل شده که منظور، صله رحم و مکارم اخلاق است، در حقیقت بیان مصداق زنده ای از این مفهوم عام است.
سپس خداوند پنجمین دستور را در زمینه جهاد، به معنی وسیع کلمه، صادر می کند و می گوید: (در راه خدا جهاد کنید و حق جهادش را به جا آورید)

اکثر مفسران، جهاد درآیه ی 78 سوره مبارکه حج را به معنی مبارزه مسلحانه با دشمنان نگرفته اند، بلکه همانگونه که از مفهوم لغوی جهاد استفاده می شود، آن را به معنی هرگونه جهاد و کوشش در راه خدا و تلاش برای انجام دادن نیکی ها و مبارزه با هوس های سرکش و پیکار با دشمنان ستمگر دانسته اند. در حقیقت قرآن مجید در این 5 دستور، از مراحل ساده شروع می کند و به آخرین و برترین مراحل عبودیت می رسد.

"ندای ایمان" كاری از گروه تفسير راديو قرآن است كه هر روز جز روزهای جمعه   از ساعت 18:50 به مدت 5 دقيقه به سردبیری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی بر روي موج اف ام رديف 100 مگاهرتز به روي آنتن شبكه راديويي قرآن مي‌رود./ي2
برچسب ها: رادیو ، قرآن ، ندای ایمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.