سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشدید احساسات ضد اسرائيلي در اروپا

احساسات ضد اسرائيلي در کشورهاي اروپايي، بيش از پيش، قدرت گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي ؛ قدرت گرفتن گروه‌هاي نئونازي و ساير احزاب راستگرايِ افراطي در سراسر اتحاديه اروپا، به خصوص در مجارستان، موجبان نگراني شديد کميسيون اروپا را فراهم آورده است. مثلاً هنگام مسابقه فوتبال ميان تيم ملي مجارستان و اسرائيل که قرار بود دوستانه باشد، بسياري از تماشاچيانِ محلي به سردادن شعارهاي ضد اسرائيلي در استاديوم فوتبال مجارستان پرداختند و نام رهبران گذشته‌ي فاشيستي مانند موسيليني، را بر زبان جاري مي‌کردند. حتي هنگامي که سرود اسرائيل نواخته مي‌شد، بسياري از تماشاچيان، به جاي حفظ سکوت، به هو کردن سرود اسرائيل پرداختند.
 
به علاوه وقتي کنگره جهاني يهوديان، کنفرانس سالانه‌ي خود را در بوداپست برگزار کرد، حزب راستگراي افراطيِ يوبيکِ مجارستان، که سومين حزب بزرگ اين کشور محسوب مي‌شود، هزاران نفر را در اعتراض به برگزاري اين کنفرانس، به خيابان هاي بوداپست آورد. گابور وونا، رهبر حزب يوبيک گفت، حرکات ما هيچ ربطي به نژادپرستي، که ما را به آن متهم مي کنند، ندارد، بلکه ما صرفاً تلاش داريم توجه همگان را به سياست‌هاي تهاجمي اسرائيل در کشور مجارستان جلب کنيم. 

وونا افزود، شيمون پرز، رييس اسرائيل، گفته است، تنها طريقِ ديگر، به غير از عمليات نظامي، براي استيلا و پيروزيِ (اسرائيل) اين است که از ابزار اقتصادي استفاده کنيم. درپي اين اظهارات، شيمون پرز تأکيد کرد: اسرائيل، پول‌هاي زيادي را در مجارستان سرمايه‌گذاري خواهد کرد. وونا افزود، از آن زمان به بعد، ما شاهد سرازير شدن سرمايه‌هاي فراوان از سوي اسرائيل به کشورمان شديم. 

وونا اضافه کرد، حزب ما صرفاً تلاش کرد بفهمد، چه چيزِ مخفي در پس پرده‌ي اين سرمايه‌گذاري‌ها (توسط اسرائيل) بوده است، اما جامعه يهوديان ما را «نازي» خواند. آنان (اعضاي جامعه يهوديان) حتي از صحبت کردن با ما و شنيدن نقطه نظرات ما، ابا کردند. از همين رو ما به برگزاري کنفرانس ياد شده‌ي گنگره جهاني يهوديان در بوداپست اعتراض کرديم و عليه آن تظاهرات راه انداختيم. 

ياروشفسکي افزود، حزب يوبيک، پس از راهيابي به کنگره مجارستان در سال 2010 ميلادي، در حالي که شرايط اقتصادي اين کشور وخيم بود، به تيتر اول عناوين مطبوعات و ساير رسانه‌هاي اروپايي تبديل شد. اکنون با توجه به نتايج نظرسنجي‌هاي اخير در مجارستان به نظر مي‌رسد، موقعيت حزب يوبيک در پارلمان مجارستان پس از انتخابات عموميِ سال 2014 ميلادي، قوي تر از گذشته نيز بشود. 

گزارشگر اين شبکه در خاتمه تأکيد کرد، اکنون که احزاب افراطيِ راستگرا در پارلمان‌هاي کشورهاي اوکراين، نروژ، فنلاند، لاتويا و چندين کشورِ ديگر در سراسر قاره اروپا، حضور يافته‌اند، حزب يوبيک با اين احساسِ امنيت و اعتمادِ به‌نفس وارد انتخابات مجارستان خواهد شد که در اروپا به هيچ وجه تنها و منزوي نيست. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.