سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعمال فشارهاي بي سابقه بر اعضاي اخوان المسلمين درمصر

فشارهاي حکومت کنوني مصر بر اعضاي اخوان المسلمين بطور بي سابقه اي افزايش يافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس24، تا کنون دو هزار تن از اعضا و مسئولان اخوان المسلمين بازداشت شده اند و آنهايي که آزاد هستند در اضطراب زيادي به سر مي برند. به رغم سرکوبهاي شديد اخوان المسلمين ياسر يکي از فعالان اين جنبش که مسئول رسانه ها است، همچنان به برخي از فعاليتهاي خود در دفتري در قاهره ادامه مي دهد. مسئولان وي را تحت تعقيب قرار داده اند و او به همين علت به ندرت در يک مکان مي ماند.

ياسر الفخاراني گفت: من ديگر در خانه نمي مانم. مي کوشم مرتب جا به جا شوم و يک جاي ثابت نمانم. فرزندانم را به خانه والدينم فرستاده ام. ديگر آنها را نمي بينم اما گهگاه تلفني با آنها صحبت مي کنم. همچنين از اسکايپ نيز استفاده مي کنم. ممکن است هر لحظه بازداشت شوم. به من هشدار داده بودند در اين مصاحبه شرکت نکنم اما اهميتي ندارد. ياسر مي داند که تحت شنود قرار دارد اما مي خواهد نظر خود را درباره تصميم اخير دستگاه قضايي در خصوص ممنوعيت همه فعاليتهاي اخوان ابراز کند. 

ياسر گفت: «اين تصميمي صرفا سياسي و ناعادلانه است. ما نمي توانيم آن را بپذيريم. اخوان المسلمين بيش از هشتاد و پنج سال قدمت دارد و از بيش از هشتاد سال پيش در کنار مصريها است. اخوان بخشي از جامعه مصر است. هرچند اين جنبش منحل يا ممنوع شود بازهم به فعاليت خود ادامه خواهد داد و هيچ چيز جلويش را نخواهد گرفت.» اخوان المسلمين امروز به شدت تضعيف شده است. به گفته بسياري از ناظران حلقه محاصره بازهم دور اين گروه اسلامگرا در ماههاي آينده تنگ تر خواهد شد. 

هشام مراد سردبير الاهرام مصر گفت:«دفاتر آنها بسته شده است، آنها نمي توانند کارهاي روزمره خود را دنبال کنند. کار آنها در آشفتگي کامل قرار گرفته است. به احتمال زياد چندين دادگاه عليه آنها برگزار خواهد شد. در نهايت نيز اخوان المسلمين ممنوع خواهد شد.»بخش قابل ملاحظه اي از جامعه مصر نيز خواستار ممنوعيت اخوان است. بسياري انتظار دارند اين جنبش از جامعه به کلي کنار گذاشته شود.

شماري از فعالان انقلابي مصري از واژگان ارتش استفاده و اخوان را «تروريست» توصيف مي کنند. 
عفاف السيد نويسنده و فعال فمينيست مي گويد: «همه فعاليتهاي انجمن اخوان المسلمين مغاير منافع ملي و شهروندان است. آنان خواستار خشونت و تروريسم در مناطق تحت سلطه خود هستند. ميزان محبوبيت اخوان المسلمين هرگز اين قدر پايين نبوده است. من در محله هاي مختلف فعاليت مي کنم و مي بينم مردم تا چه حد اخوان را رد و حتي از فروش به اعضاي اين جنبش خودداري مي کنند. براي مثال اگر يکي از اعضاي اخوان به بازار برود، فروشنده مي گويد تو عضو اخوان المسلمين هستي و به تو محصولي نمي فروشيم.»

مسئولان که از حمايت مردمي عليه اخوان المسلمين برخوردار شده اند، همچنان در حال اجراي نقشه هاي خود هستند. 

قانوني که در شرف تدوين است، در نظر دارد تشکيل هر گونه حزب مذهبي را ممنوع سازد. اراده اي جدي براي ريشه کن کردن اخوان المسلمين مشاهده مي شود. مسئولان کنوني احساس مي کنند به کمک حمايتهاي مردمي مي توانند اخوان المسلمين را به کلي ممنوع سازند. يکي از فعالاني که به طور مستمر کودتاي نظاميان را عليه اخوان محکوم مي کرد و با فرانس بيست و چهار در تماس بود اکنون در زندان است. همچنين شمار فزاينده اي از کارمندان، همکاران خود را که عضو اخوان المسلمين هستند لو مي دهند. برخي از محل کارشان اخراج شده اند. اگر اخوان المسلمين نتواند سريعا ساختار خود را احيا کند اين گروه ممکن است مدتها ممنوع بماند.
برچسب ها: مصر ، اخوان ، فشار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.