به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، شیردال (یا بَشکوچ) یک موجود افسانهای با تن شیر و سر عقاب (دال) است که گوشهایی شبیه به اسب دارد و نماد قدرت و شکوه به حساب می آید. سرستونهای مشهور هخامنشی یکی از مشهورترین سازههایی هستند که شیردالها را نمایش میدهند. اما این سازهها که در معماری عیلامی کاربرد داشتهاند بیش از همه در شوش و مناطقی از آسیای غربی، مدیترانه و یونان پیدا میشوند. قدیمیترین «شیردال» کشفشده از آسیای مرکزی به سدههای چهارم و پنجم پیش از میلاد برمیگردد و به حکومتهای تابع امپراطوری هخامنشی تعلق دارد.
هخامنشیان شیردال را «نگهبانی در برابر اهریمن، جادو و دروغ» میدانستند. سرستونهای مشهور هخامنشی هم یکی از مشهورترین مصنوعات بشری هستند که شیردالها را نمایش میدهند. نام این جانور در پارسی میانه «بشکوچ» است. خیلیها اعتقاد دارند سیمرغ در ادبیات کلاسیک پارسی نو، نمود نوینی از شیردال یا بشکوچ است، هرچند نام خود سیمرغ به پیش از اسلام باز میگردد.
شیردالی که امریکا به ایران برگرداند قرار است مورد مطالعه باستان شناسان قرار گیرد
یکی از افسانههایی که درباره شیردال گفته شده این است که شیردال بر دروازهی شهر «تِبس» در مصر باستان مینشست و از رهگذران ضربالمثل میپرسید؛ هر کسی پاسخ غلط میداد، او را روی تختی میخواباند و اگر بدنش بزرگتر از تخت بود، قسمتهای اضافه را میبرید و اگر کوچکتر بود، بدنش را میکشید تا به اندازه تخت شود.
طبق افسانه های اروپایی پنجه شیردال شفابخش بود و پر شیردال میتوانست چشمان نابینا را بینایی ببخشد؛ اما آنچه در عطاریهای اروپایی به عنوان پنجه شیردال فروخته میشد چیزی نبود جز شاخ بزکوهی.
تحقیقات باستانشناسی نشان میدهد که شیردال، تصویری بود که تاجران عصر باستان که در جاده ابریشم سفر میکردند، در کوهستانهای آلتایی در سرزمین سکاها (قزاقستان و مغولستان امروز) فراوان به چشمانشان میخورد؛ اسکلتهای سنگوارهشده دایناسوری متوسط به نام Protoceratops.
شیردالها در سازه های تاریخی ایران زیاد به چشم می خورند
دانته در «کمدی الهی» جایی که سفر در دوزخ و برزخ به پایان میرسد، سوار بر شیردالی که به سرعت برق حرکت میکند، سفر به بهشت را آغاز کرد؛ اما این نخستین نمود شیردال در فرهنگ ایتالیایی نیست، در پیزا، از ایتالیای قرون وسطی نیز شیردالی برنجی باقی مانده که بهنظر میرسد منشأ آن، سرزمینهای اسلامی باشد یا از روی دست صنعتگران مسلمان ساخته شده باشد. این شیردال که بزرگترین مجسمهی شیردال دورهی اسلامی است بیش از یک متر بلندی دارد و احتمالا در قرن یازدهم میلادی در آندالوس ساخته شده است.
خیلی ها اعتقاد دارند سیمرغ در ادبیات کلاسیک، شکل امروزی همان شیردال است. شیردالها نماد موجوداتی وفادار بودند که حتی اگر جفتشان می مرد، بعد از او به سراغ جفت دیگری نمی رفتند. گفته میشود نگاه منفی کلیسا به ازدواج مجدد، به افتخار این افسانه مربوط به شیردالها بوده است؛ چون کلیسا شیردال را که موجودی زمینی و آسمانی بود، نماد عیسی مسیح (ع) میپنداشت.