سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکزي/

بیماری‌های قلبی دستاورد نامبارک تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی، درصد ابتلا به بیماری قلبی را افزایش داده است.






جواد صابری کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی در  گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه مرکزی، اظهار کرد: دلیل اصلی اینکه بیماری قلبی رتبه اول در مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص داده است، تغییر سبک زندگی و شهرنشینی و همچنین تغییر رژیم غذایی است.

وی با اشاره به اینکه امروزه گرایش مردم به سمت غذاهای فست فود و کنسروی بیشتر شده است، افزود: در گذشته مردم رژیم غذایی گیاهی داشتند، اما غذاهای سرخ شده، رستورانی و کنسروی به دلیل اینکه دارای حجم زیادی روغن غیراشباع هستند چربی خون را بالا می‌برند و این چربی خون زیاد منجر به تنگی عروق بدن می‌شود و این تنگی عروق زمانی که با عامل خطر دیگری مانند استفاده از دخانیات همراه باشد منجر به سکته قلبی و مغزی می‌شود.

صابری از عوامل دیگری که باعث ایجاد بیماری‌های قلبی در افراد می‌شود کم تحرکی را عنوان کرد و گفت: کم تحرکی در افراد علاوه براینکه چاقی را در پی دارد باعث ایجاد لخته در عروق می‌شود و کافیست که این لخته به سمت قلب یا مغز حرکت کند تا منجر به سکته شود، علاوه بر اینکه کم تحرکی چاقی را به همراه دارد، خطر افزایش دیابت را نیز ایجاد می‌کند.

وی چاقی را عامل خطر مهمی دانست و اضافه کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که روز به روز میزان چاقی افراد بیشتر می شود و این افزایش توده چربی به ویژه اطراف قلب خطر آفرین است، چراکه چربی در عروق رسوب می‌کند و تنگی عروق بیماری‌های قلبی را ایجاد می‌کند.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان درخصوص رژیم غدایی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی اظهار کرد: یکی از اقدامات موثر برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ورزش و تحرک است، لازم است که افراد حداقل پنج روز از هفته به مدت نیم ساعت ورزش کنند، از مصرف روغن جامد پرهیز کنند و به جای آن از روغن‌های مایع و ترجیحا روغن زیتون و آفتابگردان استفاده شود.

وی استفاده از روغن‌های حیوانی را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: این گروه از روغن‌ها افزایش کلسترول و چربی را منجر خواهند شد و کلسترول بالا راه را برای ابتلا به بیماری قلبی هموار می‌کند. غذاهای رستورانی و فست فود کمتر استفاده شود و تا جایی که امکان دارد میزان نمک غذاها را کاهش دهیم. طبق مطالعات میزان نمک مورد نیاز بدن در روز پنج گرم است و بیشتر از این مقدار بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی را به همراه خواهد داشت.

صابری بر استفاده از ماهی تاکید کرد و گفت: لازم است که هفته‌ای دوبار ماهی مصرف شود، چراکه دارای امگا3 بسیار بالایی است که ریسک بیماری قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، همچنین به کنترل فشار خون که عاملی برای ابتلا به بیماری قلبی است، کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: مصرف سیگار و دخانیات باید قطع شود، چراکه دخانیات عامل بسیار موثری در بروز بیماری قلبی عروقی است. همچنین در طول سال به صورت متناوب قند خون و کلسترول خون چک شود و درصورت بالا بودن آنها اقدامات درمانی صورت گیرد.

کارشناس مرکز بهداشت پایین آمدن سن ابتلا به بیماری قلبی را علاوه بر تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی ناشی از عوامل ژنتیک عنوان کرد و گفت: علاوه بر ژنتیک می توان در بروز این نوع بیماری به آلودگی هوا نیز اشاره کرد، اما اگر به دلیل آلودگی هوا تحرک و ورزش متوقف شود، امکان ابتلا بیشتر خواهد بود.

وی افزود: زمانی که منواکسید در هوا زیاد می‌شود، جایگزین اکسیژن می‌شود. از طرفی زمانی که میزان سرب در هوا زیاد باشد، منجر به کم خونی می‌شود که این کم خونی نرسیدن اکسیژن به قلب و بروز بیماری قلبی را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر تاثیر بیشتر آلودگی هایی که از طریق طبخ غذا در خانه ایجاد می‌شود، نسبت به آلودگی هوا خاطرنشان کرد: امروز دیواری بین اتاق نشیمن و اشپزخانه وجود ندارد و این امر باعث شده است که زمان پخت غذا آلودگی‌هایی وارد فضای اتاق شود و به نوعی آشپزخانه یکی از عوامل ایجاد کننده آلودگی است که تولید آلودگی آن حتی با میزان تولید آلودگی توسط کارخانه‌ها نیز برابری می‌کند.

صابری اضافه کرد: لازم است که آشپزخانه‌ها تهویه بسیار مناسبی داشته باشند و در حد امکان نیز دیواری بین آشپزخانه و فضای اتاق وجود داشته باشد یا آشپزخانه از محل استراحت دور باشد. /ش
برچسب ها: تغییر ، سبک ، زندگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.