سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز /

کام تلخ فعالان صنعت "شیرین بیان"/ ممنوعیت صادرات ریشه شیرین در هاله ای از ابهام

بخشنامه ای که چندی پیش اعلام و طی آن صادرات ریشه گیاه "شیرین بیان" را ممنوع کرد، در حال حاضر کام فعالان صنعتی این بخش را تلخ کرده است.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است.برگ های آن مرکب است و از چهار تا هفت زوج برگ به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته است.

گلهای این گیاه به رنگ های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید هستند و میوه‌اش شامل 5 تا 6 دانه مایل به قهوه‌ای است و ریشه و ساقه زیرزمینی آن نیز مصرف دارویی دارد.  

استان فارس یکی از رویشگاه های اصلی این گیاه دارویی است.

اما بخشنامه ای چهار ماه پیش توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور به گمرک ایران ارسال و آن نهاد نیز آن را به همه ادارات گمرکات کشور برای اجرا ابلاغ کرد، بخشنامه ای که همه فعالان صنعت شیرین بیان را بهت زده کرده است.

در 22 خرداد سال جاری بخشنامه ای از سوی سازمان جنگل ها و مراتع کشور برای گمرک ایران ارسال شد که این بخشنامه حاوی دستور مبنی بر ممنوعیت صادرات ریشه شیرین بیان بود،ممنوعیتی که دلیل آن حفظ ذخایر ژنتیکی عنوان شده است.

این در حالیست که ترکمانی رئیس اتحادیه ملی تولید کنندگان و صادرکنندگان پودر و عصاره شیرین بیان اعلام کرده که عصاره شیرین بیان محصولی کاملا صادراتی است و مصرف آن در داخل بسیار اندک است و حیات کارخانه های شیرین بیان و حفظ اشتغال آنها به صادرات این محصول وابسته است.

در این رهگذر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با اظهار تاسف از صدور این بخشنامه و اجرای آن توسط گمرکات کشور دوشنبه شب در اتاق بازرگانی شیراز گفت: این رویه که هر از چند گاهی بخشنامه ای صادر شود و برای صادرات محصولی مانع ایجاد کنند در جذب سرمایه گذاری بسیار خطرناک است و اثر منفی دارد.

فریدون فرقانی افزود: اینکه افرادی با اعتماد به قوانین و مقررات کشور به سرمایه گذاریهای سنگین در زمینه تولید و یا فرآوری محصولی اقدام کنند به امید آنکه چندین سال از آن سرمایه گذاری بهره ببرند و ناگهان تصمیماتی غیر کارشناسی و بدون اطلاع قبلی اتخاذ و اعمال شود به طور حتم ما را در مباحث مربوط به سرمایه گذاری و تولید دچار نقصان خواهد کرد.

 

شیرین بیان

وی با بیان اینکه 80 درصد از  پودر و عصاره صادراتی شیرین بیان ایران در فارس تامین می شود، گفت: چنین تصمیمات غیر کارشناسی بیش از همه حفظ اشتغال و فعالیتهای واحدهای صنعتی فارس را به خطر می اندازد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی شیراز نیز با بیان اینکه ممنوعیت صادرات ریشه شیرین بیان یک اقدام غیر معمول و بدون مشورت با بخش خصوصی از سوی وزارت جهاد کشاورزی بوده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع با تمسک به حفظ ذخایر ژنتیکی به صدور این بخشنامه اقدام کرده اند و آنها این امر را دلیل ایجاد محدودیت در بهره برداری و ممنوعیت در صادرات عنوان کرده اند.

محمد صادق حمیدیان اظهار داشت: نکته قابل توجه در بسیاری از این قبیل بخشنامه ها و یا دستورالعمل ها این است که نه تنها مصادیق ذخایر ژنتیکی به درستی تعریف نشده، بلکه به عواقب از دست دادن بازارهای صادراتی  توجهی نمی شود.

وی تصریح کرد: باعث تاسف است که بهانه هایی چون حفظ ذخایر ژنتیکی، تنظیم بازار داخلی و ... آن هم بر خلاف قوانین صریح حامی صادرات باعث کاهش، محدودیت و یا اخذ عوارض از کالا های صادراتی شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق شیراز در ادامه گفت: تجربه بد پیمان سپاری ارزی که باعث از دست دادن بازارهای ممتاز فرش صادراتی در دنیا شد هنوز از یادمان نرفته وبعد از گذشت چندین سال هنوز دامنگیر فرش دستباف است.

وی افزود: بنابراین با در نظر گرفتن این تجربه سنگین از مسئولین تقاضا می کنیم نسبت به حل مشکلات و محدودیت های صادرات محصولات غیر نفتی به ویژه شیرین بیان اقدام نمایند.

به گفته حمیدیان صنعت پودر و عصاره شیرین بیان زمینه اشتغال 5 هزار نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده که 90 درصد آنها در فارس مشغول به کارند.

توانا: بخشنامه لغو شده است

اما گیتی توانا سرپرست دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران از لغو این بخشنامه در دولت یازدهم خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: حدود دو هفته پیش سازمان جنگل ها و مراتع به اصلاح بخشنامه قبلی اقدام کرد و بخشنامه جدیدی مبنی بر رفع ممنوعیت صادرات شیرین بیان به گمرک ایران  و گمرکات کشور ابلاغ کرده اما به نظر می رسد این بخشنامه هنوز به دست گمرکات نرسیده است.

وی قول مساعد داد تا پیگیری های لازم را برای ابلاغ و اجرایی شدن بخشنامه جدید و لغو ممنوعیت صادرات ریشه شیرین بیان از طریق مکاتبه با وزارت جهاد کشاورزی و گمرک ایران انجام دهد.

محمد مهدی نهاوندی، معاون سازمان توسعه تجارت ایران نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که "راهکار سازمان توسعه تجارت برای جلوگیری از این اتفاقات چیست"، گفت: با توجه به اینکه رویکرد دولت جدید توسعه فعالیت های اقتصادی و حمایت ویژه از صادرات غیر نفتی است بنابراین همه دستگاه های اجرایی ذیربط خود به خود صادرات را در بخشنامه ها و برنامه هایی اجرایی خود در اولویت قرار داده اند ضمن آنکه این سازمان از طریق تعامل نزدیک با صادرکنندگان موانع را رصد و نسبت به برطرف کردن آن با هملاهنگی مراجع ذی صلاح اقدام خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اقدامات دولت جدید نوید رفع مشکلات را به همه دست اندرکاران بخش تولید وصادرات را می دهد که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

به هر حال بخشنامه مذکور همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد که اگر اجرای آن لغو شده پس باید هرچه سریعتر به گمرکات ابلاغ شود و اگر هنوز لغو نشده مسئولان امر چاره ای برای این مشکل بیاندیشند./ش
 

برچسب ها: کام تلخ ، فعالان ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.