سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندارد واژه اي فراموش شده در اقتصاد ايراني

اجراي استاندارهاي ملي باعث افزايش صادرات، بهداشت مصرف كنندگان و افزايش درآمد ملي مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران مفهوم استاندارد از ديرباز در ايران شناخته شده بود و پياده مي شد. استاندارد در لغت به معني نظم قاعده قانون و مفاهيمي از اين قبيل است.

 اوزان مشخص ( مانند من تبريز و انواع آن) مسكوكات اعم از نقره يا طلا كه بايد با عيارمشخص و از پيش تعيين شده ضرب مي شد، نمونه هايي از مفهوم استاندارد در گذشته هاي دور است.

**تاريخچه استاندارد 

اولين تشكيلات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با تصويب قانون اوزان و مقياس ها در سال 1304 شمسي مطرح شد. 

بعدها درسال 1331 به لحاظ ضرورت تعيين ويژگي ها و نظارت بركيفيت كالاهاي صادراتي و وارداتي ايجاد يك تشكيلات رسمي مورد توجه قرار گرفت.

 هسته اولين تشكيلات سازماني موسسه استاندارد وتحقيقات ايران به صورت اداره ايي در وزارت بازرگاني وقت شكل گرفت . 

در سال 1339 با تصويب قانون تاسيس استاندارد ايران اين موسسه كار خود را در چهارچوب هدفها و مسئوليت هاي تعيين شده آغاز كرد.اما معني آن در ارتباط با موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران كه مسئوليت قانوني تهيه و تدوين استانداردهاي ملي را عهده دار مي باشد عبارت است از:

تعيين و تدوين ويژگي هاي لازم در توليد يك فرآورده و انجام يك خدمت با تبادل نظر و توافق جمعي صاحبان حق و نفع با روشهايي مشخص شد.

**عرصه استاندارد 

امروزه استاندارد عرصه هاي گسترده و متنوعي را پوشش مي دهد: استاندارد ويژگي هاي گوشت و مواد مصرفي و خوراكي، تا استاندارد صنايع خودروسازي، استاندارد زعفران و...  وظايف و اختيارات سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در چهارچوب وظايف زير خلاصه مي شود: 

1- تعيين و تدوين استاندارد هاي ملي( رسمي) به استثنا مواد دارويي . 
2- تعيين ويژگي كالاها و مقايسه آن با استاندارهاي مربوط ( به استثناي مواد دارويي).
3-  اجراي سيستم بين المللي يكاها ( واحد هاي اندازه گيري ) و كاليبره كردن وسايل سنجش. 
4- تاييد صلاحيت شركتها و موسسات بازرسي كننده داخلي و خارجي و بازرسي كالا در مبدا و مسير. 
5- تعيين عيار فلزات گرانبها

**استاندارد iso 9000

iso از كلمه يونانيisos به معناي مساوي مشتق شده است .به دليل رابطه منطقي  استاندارد،سازمان بين المللي استاندارد در تمام كشورها isoناميده مي شود. 

 ايزو يك سازمان غير دولتي است و هيچ گونه ارتباطي با سازمان ملل متحد ندارد، اعضاي اين سازمان ( 120 كشور عضو) نمايندگان دولت ها نيستند. بلكه اعضاي سازمان ها و موسسات استاندارد ملي هستند كه بر اساس رويه يك سازمان از هر كشور انتخاب مي شوند. 

  استاندارد iso   9000يك استاندارد فرآيند است. يعني به كنترل فرايند توليد توجه مي كند. اين استاندارد اولين بار در سال 1978 تدوين شده ، پايه آن استاندارد كشورهاي صنعتي بود. نخستين نسخه آن در سال 1994 پس از بررسي هاي فراوان به تصويب رسيد.

**اهميت استاندارد براي کشور

  اجراي استاندارهاي ملي به نفع تمام مردم و اقتصاد كشور است و باعث افزايش صادرات و فروش داخلي و تامين ايمني و بهداشت مصرف كنندگان و صرفه جويي در وقت و هزينه ها و در نتيجه موجب افزايش درآمد ملي و رفاه عمومي و كاهش قيمت ها مي شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، استاندارد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.