سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبري چهارمين كنگره‌ي "صداي پاي آب"؛

عليرضا قزوه: سهراب يك معلم براي شعر انقلاب بود

"سهراب" كه هرگز فرصت همراهي با شاعران انقلاب را پيدا نكرده به واسطه‌ي ارادت خاص شاعراني چون "قيصر امين پور" و "سلمان هراتي" به وي يك معلم براي شعر انقلاب بود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران در محل برگزاري نشست خبري چهارمين كنگره‌ي "صداي پاي آب" كه امروز شكل گرفت؛ "عليرضا قزوه"، مدير مركز آفرينش‌هاي هنري حوزه هنري با تأكيد بر آنكه "سهراب" همانطور زندگي كرد كه شعر گرفت، افزود: "سپهري"، آفاق و قلمرو وي را كشف كرد كه هيچ شاعري از نظر بزرگي نتوانست آن را كشف كند به آن معنا كه قلمرو زباني "سهراب" از قلمرو زباني "نيما"، "شاملو"، "فروغ" و "اخوان ثالث" خاص‌تر و بزرگ‌تر است. 

به گفته "قزوه"، قلمرو زباني "سهراب سپهري"، طرح ژنريك را نمي‌پذيرد و اين خيلي هنرمندانه است كه كسي قلمرو زباني خاص خود را به گونه‌اي داشته باشد كه هيچ فرد ديگري چه در حال و چه در آينده با آن قلمرو شناخته نشود. 

مدير مركز آفرينش‌هاي حوزه هنري در ادامه "سهراب" را از جهت آنكه قلمرو زباني خاص خود را داشته، فردي بزرگ براي ما دانست و اظهار داشت: "سهراب" يك سر و گردن از شاعران معاصر خود و حتي سرايندگان عرصه‌ي شعر امروز برتر است. 

وي تصريح كرد: از دلايل برتري "سهراب" نسبت به شاعران ديگر مي‌توان به ارادت وي به فرهنگ ملي-مسلماني، خلوت‌هاي سپهري، مطالعاتش و ساير موارد مطرح اشاره كرد. 

به گفته "قزوه"، "سهراب سپهري" از فرهنگ و شعرهاي سبك هندي بسيار بهره برده است. 

وي گفت: كساني كه در مورد "سهراب" و "بيدل" پژوهش كردند كه "سيد حسن حسيني" از نخستين افراد فعال در اين حوزه به حساب مي‌آيد ارادت خاصي به "سپهري" داشته‌اند. 

مدير مركز آفرينش‌هاي هنري حوزه‌هنري در ادامه نام "قيصر امين پور" و "سلمان هراتي" را در زمره‌ي ارادتمندان به "سهراب سپهري" و "فروغ" به حساب آورده و افزود: در شعر اين شاعران تأثير زبان و سبك "سهراب" و "فروغ" به وضوح ديده مي‌شود. 

وي خاطر نشان كرد: "سهراب" يك معلم براي شعر انقلاب است زيرا به ميراث گذشتگان تعلق دارد و قله‌هاي شعر انقلاب از وي تأثير پذيرفته‌اند. 

لازم به ذكر است؛ كه در حواشي اين مراسم علاوه بر اعلام آنكه نشان جايزه‌ي "سهراب" كه از سال 1393 به بعد هر ساله در دوم ارديبهشت ماه به هنرمندان فعال در زمينه‌ي خلق آثاري در زمينه‌ي طبيعت اهداء مي‌شود به شكل كركس آماده شده، اخبار منتشر شده از سوي خبرگزاري‌ها مبني بر اختلاف حوزه هنري و موزه هنرهاي معاصر در مورد نمايش اصل آثار "سهراب سپهري" تكذيب شد و دليل نمايش كپي آثار وي در نمايشگاه جنبي چهارمين كنگره "صداي پاي آب"، دشواري‌ها و قوانين پيچيده‌ي حاكم بر انتقال اصل آثار اين شاعر و نقاش معاصر كشورمان اعلام شد./ي2
برچسب ها: کنگره ، صدای ، پای آب ، قزوه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.