سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگ افروزان غربي بازنده ميدان جنگ سوريه

رئيس جمهور آمريکا "باراک اوباما" قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل درباره سوريه را " پيروزي بزرگي براي جهانيان خواند" !

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، اگرچه تصويب اين قطعنامه جهانيان را آسوده خاطر نمود اما براي اوباما تنها تحقير به همراه داشت.  شکستي خوار کننده براي جنگ افروزان و خواسته هاي مصرانه  اوباما و وزير امور خارجه آن "جان کري" بر حملات موشکي به سوريه!!!
به علاوه در ميان شکست خوردگان عروسک هاي خيمه شب بازي آمريکاي جنگ افروز "ديويد کامرون" انگليسي و "فرانسوا اولاند" فرانسوي ديده مي شوند. همچنين آمريکا بايد از ديگر ياري کنندگان اش اسرائيل ،‌عربستان سعودي و ترکيه دلجويي کند!!!
از ياد نبريد که تنهاچند هفته پيش تمام اين کشورها و سردمدارانشان با تمام قوا براي آغاز جنگ عليه دولت سوريه مصرانه در تلاش بودند. 
برخي از اين جنگ افروزان به نظر هنوز هم خيال خام حمله به سوريه را درسرمي پرورانند. پس از امضاي قطعنامه شوراي امنيت در روز جمعه اوباما  به دولت سوريه هشدارداد که در صورت عدم خلع سلاح شيميايي بايد با "عواقب"  اين مسئله "مواجه شود".
"موشه يعلون" وزير جنگ اسرائيل پا را فراتر گذارده و مکررا به رسانه ها اعلام مي دارد " پس از خلع سلاح شيميايي سوريه، دولت سوريه بايد تغيير کند".
حقيقت اين است که قطعنامه شوراي امنيت با موفقيت پوزه جنگ افروزان را به خاک ماليد. آنان شکست خوردگان اين بازي هستند که تهديدها و تلاش هايشان به نتيجه نرسيده است. همينطور وزير امور خارجه روسيه "سرگي لاوروف"‌  به سادگي ماشين جنگ آمريکا را از جاده خارج کرد.
در اين  قطعنامه خطاب به تمام طرفين هيچ ذکري از کاربرد نيروي نظامي نشده است. اقدام نظامي  چيزي است که واشنگتن و يارانش، سوريه را به آن تهديد مي نمودند. هم اکنون چهارچوبي قانوني وجود داشته و تهديدها بي اثر گشته اند.
 در این قطعنامه بيان شده " در صورت عدم تعهد به اين معاهده من جمله انتقال غير قانوني سلاح شيميايي و يا هر گونه استفاده از سلاح شيميايي توسط هر شخصي در جمهوري عربي سوريه اقدامات لازم انجام مي پذيرد".
اما در صورت نیاز به استفاده از فصل 7 منشور که اشاره به اقدام نظامي دارد نيازمند قطعنامه ديگري خواهد بود،‌که چين و روسيه آن را وتو خواهند کرد.
البته هيچ تضميني براي عدم پافشاري غرب و پيگيري اهداف متهاجم و تغيير رژيم در سوريه وجود ندارد. در کل دهه هاست که قوانين و منشورهاي بي شماري براي منع اقدامات نظامي موجود است با اين حال تمام اين قوانين نيز نتوانسته اند جنگ طلبی آمريکايي انگليسي فرانسوي و اسرائيلي را متوقف نمايند.
با اين وجود، قطعنامه 2118  سوريه مانع مهمي براي آغاز جنگ در سوريه وکشورهاي خواهان جنگ خواهد بود. اين قطعنامه نشاندهنده مخالفت جهاني با گزينه نظامي است. مورد ديگر ايستادگي مردم اروپا و آمريکا در مقابل ماجراجويي هاي خصمانه رهبران سرکششان است.
اما در مورد جنبه هاي مثبت اين قطعنامه مي توان به این نتیجه رسید که سوریه با نيتي خير معاهده سازمان منع استفاهده از سلاح شيميايي را به امضا رسانده است.
دولت سوريه در نهايت با خيالي آسوده از مسئوليت خطير انبارهاي سلاح شيميايي اش دور شد. به علاوه از هزينه هاي مازاد مالي رها گشت. درنهايت مزيت ديگر معاهده اين است که تحت ماده 16 آن دولتي انتقالي در سوريه تشکيل خواهد شد که اعضاي دولت فعلي مي توانند از اعضاي آن باشند. اين دولت طبق توافق دوجانبه طرفين جنگ تشکيل خواهد شد. 
نکته قابل توجه حضوراعضاي کنوني دولت فعلي در دولت آينده است. اين ماده از لحاظ قانوني برنامه غرب را براي تغيير رژيم با توسل به تروريسم از ميان برده و سيلي محکمي بر دهان "جان کري" ، "ويليام هيگ" و "لورن فابيوس" زده که اصرار بر کناره گيري اسد داشتند. 
البته اعتماد کامل به معاهده شوراي امنيت تصور احمقانه اي است.  جنگ افروزان غربي عقب نشيني کرده اند اما بارها نيز اين معاهدات را زير پا گذارده اند.
سلاح نهايي دانش و ذکاوت است و جنگ افروزان توسط تناقضات و دروغ هايشان تضعيف شدند. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.