سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کانونهای سالمندی گامی در جهت بهره مندی ار توانایی سالمندان

سالمندی نیز همانند تمامی دوران زندگی نیاز و ویژگی ای خاص خود را دارد که برنامه ریزی مناسب سبب بهره مندی از پتانسیل ها و ظرفیت های این قشر در جهت پیشبرد بهتر اهداف خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  تغییرات ایجاد شده در ساختار  کنونی جامعه در سالهای اخیر، بسیاری از سالمندان را در معرض تنهایی، انزوای اجتماعی و محدودیت در روابط اجتماعی قرار داده  که این امر سبب ضرورت ایجاد مکانی جهت فعالیت های اجتماعی، برقراری روابط دوستانه با سایر افراد سالمند و صرف اوقات فراغت در جهت افزایش میزان رضایت روانی آنان  می گردد.
 
 یکی از برنامه های ویژه ای که شهرداری  تهران در این خصوص در چند سال اخیر اتخاذ نموده تشکیل کانونهایی یژه اقشار مختلف جامعه است که از جمله این کانونها می توان به کانون سالمندان با هدف اجرای  برنامه های متنوع فرهنگی، آموزشی، تفریحی و ایجاد فضایی مفرح برای این قشر و  نیز ارائه آموزشهای لازم در زمینه های سالمندی به آنان نام برد.
 
 معاون  ارتقاء سلامت شهرداری تهران با اشاره به ساخت کانونهای سالمندان از سال 85 در تهران ارزشمندترین  و تاثیر گذارترین برنامه اجتماعی  فرهنگی در هر جامعه را محصول برنامه ای دانست که شهروندان و افراد آن جامعه در پیدایش و اجرای آن نقش داشته باشند که در این بین نقش انکارپذیر مشارکت شهروندان در مدیریت شهری سبب سیاستگذاري  بستر سازی مناسب از سوی بستر سازی مناسب از سوی اداره کل سلامت شهرداری تهران  و جهت ایجاد حفظ و هدایت مشارکت هدفمندی سالمندان  و راه اندازی کانونهای سالمندی با حضور گروههای داوطلب مردمی گردید.
 
امیدی با بیان  378 کانون سالمند در محلات شهر تهران تعدد اعضای سالمند در این کانونها را پنجاه و هشت هزار و 860 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد چهل و هفت هزار و 736 نفر زن و یازده  هزار و 124 نفر مرد بوده ضمن اینکه منطقه 5 با 29 کانون و منطقه 16 و 22 هر کدام با 9 کانون به ترتیب بالاترین و پایین ترین میزان کانون را به خود اختصاص داده اند.
 
 وی با یادآوری اینکه محدودیتهای مربوط به تغییرات سنی در دوره سالمندی سبب احساس نیاز او به دیگران خواهد شد تاکید کرد: در این راستا آموزش بهداشت و بهبود شیوه زندگی سالم و سالمندان و افراد خانواده اهمیت یافته و سبب کنترل و یا تعویق مشکلات ناشی از تغییرات سنی و  حفظ سلامتی سالمندان خواهد شد.
 
 معاون ارتقاء سلامت شهرداری تهران ادامه داد: حضور یک گروه پزشکی متشکل از فشار روانشناختی و تغذیه، پزشک عمومی و متخصص در خصوص ارائه آموزشهای لازم به سالمندان در جهت پیشگیری و تشخیص از دیگر موارد در نظر گرفته در کانونهای سالمندان برای این قشر است.
 
 امیری ارتقاء سطح سلامت و افزایش مشارکت اجتماعی  سالمندان را  مهمتری هدف ایجاد کانونهای سالمندی عنوان کرد و گفت:  برنامه ریزی، سازماندهی، حمایت، هدایت  مشارکت سالمندان در اجرای طرحهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و آموزشی نیز فراهم آورن فرصت و  امکانات، ایجاد مشارکت و گردآوری نظرات اعضاء در مورد طرح ها برنامه ها و مسایل مربوط ار مهمترین ماموریتهای کانون سالمندان است ضمن اینکه در این کانونها از توان علمی، تخصصی و آموزشی سالمندان در ارتقای سطح سلامت محله نیز استفاده خواهد شد.
 
وی در پایان با عنوان ارتقای سطح آگاهی و توانایی سالمندان  به منظور بهبود شیوه زندگی آنان خاطر نشان کرد: آشنایی و آموزش خانواده ای دارای سالمند با مشکلات دوران سالمندی و مراقبت از آنان  از دیگر ماموریت های کانون سالمندان محله است./
برچسب ها: کانون ، سالمند ، توانایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.