سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون بهداشتی وزارت بهداشت تاكيد كرد

لزوم احداث بیمارستان‌های تخصصی سالمندان/ نسخه معاون بهداشت برای افزايش طول عمر

معاون بهداشت وزير بهداشت و درمان گفت: همان گونه که برای کودکان بیمارستان‌های تخصصی داریم، باید برای سالمندان هم به علت شرایط خاص و حساس آنها بیمارستان‌های تخصصی ويژه راه‌اندازي كرد.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزير بهداشت و درمان  در مراسم روز جهانی سالمند که در سالن همایش های رازی برگزار شد، گفت:  هدف باید كنترل و كند كردن فرآیند پیری و رسيدن به دوران سالمندي سالم باشد؛ در حال حاضر  100 میلیون سالمند در دنیا وجود دارد که بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت افراد  بالای 60 سال را سالمند و بالای 80 سال را کهنسال می‌دانند.

وی افزود: در دهه ابتدايي انقلاب به ازای هر هزار نفر 33 نفر به جمعیت اضافه می‌شد که  این منجر به افزایش رشد جمعیت شد و با این رشد، جمعیت تقریبا 2 برابر افزايش يافت و بر اين اساس وزارت بهداشت سیاست کنترل جمعیت را پیش گرفت و در حال حاضر  به ازای هر هزار نفر، 16 نفر به جمعیت افزوده می‌شود و همین امر جمعیت كشور را به سمت سالمندی پیش برده است.

وی با اشاره به اینکه سرعت شهر نشینی در ايران 6 برابر دیگر کشورها است، تصریح کرد: علاوه بر  افزایش تولد در کشور، کنترل مرگ و میرها  در دستور کار قرار گرفته است  به طوری که  میزان مرگ و میر کودکان به ازای هر 100 تولد  به علت سرخک، کزاز، دیفتيری جان خود را از دست می‌دادند که کنترل این عوامل موجب افزایش میزان زنده ماندن نوزادان به دنیا آمده می‌شود.

وی عنوان کرد: فقط 34 هزار کودک در سال 64 به علت اسهال جان خود را از دست دادند، اما در حال حاضر با افزایش مراقبت‌ها  میزان مرگ به علت اسهال کاهش یافته و همه همت و تلاش ما این است  که این کودکان را سالم و زنده نگه داریم.

وی تاکید کرد: کنترل بیماری ها، جلوگیری از مرگ نابهنگام، ارائه خدمات سلامتی به مادران و تدوین برنامه جامع برای سالمندان از جمله وظایف وزارت بهداشت است.

سیاری  به سند سلامت سالمندان اشاره و اظهار كرد: وزارت بهداشت سند سلامت سالمندان را تنظیم کرده است تا براساس آن برای سالمندان سیاست‌گذاری شود که البته نیاز به  تصویب دولت دارد؛ چرا که مشکل سالمندان فقط جسمی نیست و  نیاز به حمایت معنوی و اجتماعی دارند.

وی  تصریح کرد: خانواده‌های دارای سالمند باید حمایت شوند و بر اساس برنامه پنجم توسعه بايد برای گروه های مختلف جامعه برنامه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: از نظر من  نسخه اي وجود دارد  که اگر سالمندان به آن عمل کنند حداکثر 10  سال به عمر آنها افزوده می شود که این نسخه شامل  تحرک به صورت روزانه، به  عنوان مثال پیاده روی به مدت یک ساعت در روز  کنترل استرس اصلاح عادت غذایی و خود داری از استعمال سیگار است./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.