سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز؛

برج ميلاد ميزبان همايش گردشگري و اکوتوريسم آبي شد

برج ميلاد امروز با حضور مسئولان گردشگري و محيط زيست ميزان برگزاري همايش گردشگري و اکوتوريسم آبي و تلاش براي حفاظت از آن شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران همايش گردشگري و اکوتوريسم آبي با محوريت بررسي پتانسيبل توريسم آبي در جهان اکوتوريسم و آب درماني، توريسم زير آب و .. در برج ميلاد در حال برگزاري است.

ايران در رده ده کشور برتر دنيا از لحاظ توانمندي هاي گردشگري قرار گرفته و
با وجود 2600 کيلومتر مرز آبي بيش از 50 درياچه و تالاب نيازمند توجه ويژه به مقوله گردشگري و اکوتوريسم آبي است، در شرايطي که شايد براي اولين بار همايشي با اين عنوان در کشور در حال برگزاري است.

منوچهر جهانيان معاون گردشگري کشور با اشاره به نامگذاري چهارمين روز از هفته گردشگري به عنوان اکوتوريسم و حفاظت از منابع آبي گفت: در کتاب آسماني کلمه ماء به معناي آب 63 بار تکرار شده که نشانگر اهميت منابع آبي و حفاظت و صيانت از اين منابع و انتقال آن به نسل بعدي است.

وي ادامه داد: اهميت آب و محيط زيست طبيعي در سازمان ملل متحد از سال 2000 تا 2030 با محوريت حفظ محيط زيست مورد توجه ويژه قرار گرفته و بر اين اساس سازمان جهاني جهانگردي از سال 2002 تا به امروز شعارهاي خود را بر مبناي موضوعات محيط  زيستي از جمله تغييرات آب و هوايي ، شرايط اقليمي ، توسعه پايدار در مناطق روستايي ، استفاده از انرژي هاي پاک و سال جاري را نيز به عنوان گردشگري آب و حفاظت از آينده مشترک نامگذاري کرده است.

معاونت گردشگري طبيعت گرد علاقمند به اکوتوريسم را در دو دسته تقسيم بندي کرد و تصريح کرد: گروهي از طبيعت گردان به صورت عام علاقمند به طبيعت براي پر کردن اوقات فراغت و کاهش فشارهاي روزمره زندگي به طبيعت پناه مي برند و گروهي ديگر به صورت تخصصي و با هدف تامين نياز علمي و آموزشي خود از اين پتانسيل بهره برداري مي شود که در اين رستا بايد به محور اساسي علمي و اجتماعي و اقتصادي مورد توجه ويژه قرار گيرد.

وي ادامه داد: از جنبه علمي شناخت درست ظرفيت هاي اکوسيستم براي حفاظت و صيانت و توليد پايدار حفاظت از ميراث طبيعي فرهنگي و مذهبي از اکوتوريسم مورد توجه قرار گيرد.

وي افزود: جنبه اجتماعي نياز به توجه مردم به مقوله گردشگري و در جوامع محلي و احترام به  نقش مردم در تصميم گيري و اجراي  پروژه هاي گردشگري در جوامع محلي و ميزبان است.

وي اظهار داشت: از جنبه اقتصادي نيز بايستي به گونه اي برنامه ريزي شود که در مناطق گردشگري طبيعي از طريق مشارکت جوامع محلي سود حاصل از درآمد هاي گردشگري به اين جوامع رسيده و در کنار آن درآمد حاصله در توسعه گردشگري مرمت و صيانت از مواهب طبيعي در مناطق مختلف استفاده شود و در مديريت پروژه هاي گردشگري در مناطق روستايي و عشايري اين جوامع مشارکت فعال داشته باشند.

معاون گردشگري اکوتوريسم را در گردشگري مسئولانه عنوان کرد و گفت: اکوتوريسم نوعي از گردشگري است که مشارکت جدي بين گردشگر و جوامع ميزبان محلي را به وجود مي آورد و در سايه آن معرفي و اطلاع رساني و صيانت از اين پتانسيل هاي طبيعي کشور محقق مي شود.

وي در پايان برگزاري اين نشست و کارگاه آموزشي را سرمايه اي گرانقدر براي توسعه فعاليت هاي گردشگري دانست و افزود: در سايه
همکاري و تعامل سازمان هاي مردم نهاد، موسسات و حاميان ميراث طبيعي کشور با متوليان و مسئولان امر اين ميراث براي نسل بعدي حفظ خواهند شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گردشگری ، اکوتوریسم ، آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.