سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

کوچ پائیزه عشایر استان مرکزی آغاز شد

مدیرامور عشایر استان مرکزی گفت: از آغاز کوچ عشایر استان به مناطق قشلاق خبرداد.

شريفي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت: كوچ عشاير اين استان از مناطق ييلاقي به مناطق قشلاقي واقع در بخش هاي مركزي شهرستان هاي ساوه، زرنديه و منطقه مسيله استان قم تا اوايل آبان ماه جاري ادامه دارد.
وي با اشاره به اين كه عشاير استان مركزي پنج هزار نفر جمعيت دارند،افزود: خانوارهاي عشايري در اين استان شامل ايل هاي شاهسون، مغان، عرب خراساني، زند راوه اي، كرد كلهر، زلكي، طايفه مستقل كله كوهي و سنگسري هستند.
وي گفت: عشاير استان مركزي ۳۳۰ هزار راس دام سبك در اختيار دارند كه سالانه ۲۰ درصد گوشت قرمز اين استان را تامين مي كنند.
شريفي از عمده مشكلات عشاير در زمان كوچ را تخريب ايل راه ها، كمبود آب شرب انسان و دام دانست و گفت: با وجود آبرساني با دو دستگاه كاميون تانكردار و تانكرهاي ثابت و سيار كمبود آب در اين مناطق محسوس است.
وي با اشاره به اين كه بيشتر منابع آبي قشلاق از آب هاي سطحي است، افزود: اين منابع بدليل خشكسالي هاي اخير خشك و يا كم آب شده اند كه از عشاير درخواست مي شود زمان كوچ را به تاخير اندازند تا با تامين اعتبار مسير ايل راه ها احيا و آبرساني به نحو مناسبي انجام شود.
شريفي بروز پديده خشكسالي را از عمده ترين مشكلات عشاير اين استان عنوان كرد و گفت: خشكسالي باعث كم آب شدن چشمه ها و چاه هاي مالداري شده است./ب
برچسب ها: کوچ ، پائیز ، عشایر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.