سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنها 10 درصد از تالاب هورالعظم باقي مانده است/مسئله اي که چندان مورد توجه مسئولين نيست

نماينده مردم خوزستان و دشت آزادگان در مجلس با بيان اينکه تنها 10 درصد از تالاب هورايعظم باقي مانده است گفت: 30 درصد آب کشور در خوزستان است اما با اين وجود اين منابع از وضعيت نامطلوبي رنج مي برند.

ناصر صالحي نسب عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه انتهاي حوزه آبريز کرخه طولاني ترين رودخانه کشور با بحران تامين آب مواجه شده است اظهار داشت: هم اکنون ec آبريز کرخه از 400 بالاتر شده است که اين مسئله کميت و کيفيت آن را تحت تاثير قرار داده است از اين رو به هيچ عنوان قابليت مصرف در حوزه آب شرب و آب کشاورزي را ندارد.

وي با اشاره به اينکه در کنار بحث خشکسالي شاهد ترويج فراگير جريان سدسازي در کشور هستيم گفت: زماني، رودخانه کرخه حتي يک سد هم نداشت اما هم اکنون با سدسازي هايي که در اين بخش صورت گرفت اوضاع به طور کلي نابسمان شد.
صالحي نسب افزود: حتي با اين وجود در آينده اي نزديک 11 سد جديد در اين آبريز احداث خواهد شد که در آن صورت حوزه آبريز کرخه تبديل به دشت لوت خواهد شد.

نماينده مردم خوزستان و دشت آزادگان در مجلس نهم اذعان داشت: اين مسئله براي ساير حوزه هاي آبي در اقصي نقاط کشور ،‌مرکز، جنوب، جنوب شرق و.. هستند وجود دارد. از اين رو تدوين يک طرح جامع توسط وزارت نيرو جهاد کشاورزي سازمان محيط زيست و هواشنايي ضروري است.

*از 450 هزار هکتار مساحت تالاب هورالعظيم تنها 30 هزار هکتار باقي مانده است

عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با بيان مطلب فوق اظهار داشت: هم اکنون بحث بحران آب در کشور فراگير شده است و عمده تالاب ها و درياچه هاي ما حتي وضعيتي بدتر از درياچه اروميه و زاينده رو پيدا کرده اند.

وي به تالاب هورالعظيم اشاره کرد و گفت: اين تالاب يکي از منابع عظيم در آمدي مردم و توليد انواع پروتئين است که متاسفانه هم اکنون تنها کمتر از 10 درصد آن باقي مانده است اما با اين وجود هيچ گونه صحبتي در خصوص اين تالاب نمي شود.
صالحي نسب ادامه داد: 30 درصد از منابع آبي کشور در خوزستان است اما بدليل اتخاذ رويکردهاي نامناسب اين منابع وضعيت بهتري از درياچه اروميه ندارند.

نماينده مردم خوزستان و دشت آزادگان در خانه ملت در ادامه به زاينده رود نيز اشاره کرد و گفت: شنيده شده در اطراف زاينده رو اقدام به کاشت برنج کرده اند که اين مسئله به هيچ عنوان قابل هضم نيست قطعا اگر الگوي کشت در اين مناطق صحيح بود و به جاي کشت هاي پر مصرف از گياهان کم مصرف استفاده مي شد هيچ گاه شاهد نابودي منابع آبي کشور نبوديم.
انتهاي پيام/
برچسب ها: تالاب ، خوزستان ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.