سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصاحبه وزیر امورخارجه ایران با پربيننده ترين برنامه زنده خبري آمريکا

ظریف:کشتار یهودیان نمی تواند و نباید بهانه ای برای ظلم و فجایع علیه مردم فلسطین برای مدت 60 سال شود

حمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز یکشنبه به وقت محلی در برنامه زنده "این هفته با استفانوپولوس" شبکه تلویزیونی ای بی سی ABC آمریکا سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران را درباره موضوعات مختلف تشریح کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ مجری برنامه ابتدا از وزیر امور خارجه کشورمان پرسید برخی تحولات این هفته در نیویورک را با فرو ریختن دیوار برلین مقایسه می کنند. آیا فکر می کنید تحولات اخیر در روابط ایران و آمریکا تغییری بنیادین بوده است؟ظریف در این برنامه ابتدا گفت به نظر من ، ما اولین گامها را برای حل مسئله ای مهم برداشته ایم ، هم برای ایران و هم برای آمریکا و برای جامعه بین المللی ، مسئله ای که به نظر من نمی بایست اصلا از اول به یک مشکل تبدیل می شد.
اما متاسفانه این مسئله به مشکلی جهانی تبدیل شده و اکنون لازم است ما آن را حل کنیم و راه حل این مشکل برداشتن گام اول است ، گام اول ضروری به سمت حذف تنشها و تردیدها و بدگمانی و بی اعتمادی که دو طرف در سی سال گذشته درباره یکدیگر داشته اند.

استفانوپولوس مجری تلویزیون ای بی سی در ادامه از محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پرسید: مشکل اساسی مسئله هسته ای ایران است. اما تردیدهای زیادی درباره توانایی روحانی رئیس جمهور ایران برای اینکه بتواند به توافقی برسد، وجود دارد. تحلیلگران می گویند اوباما و روحانی با یکدیگر دست ندادند و فقط مکالمه ای تلفنی انجام شد، به نظر آنها این نشان از ضعف روحانی دارد. بسیاری از ناظران غربی بر این باورند رهبر معظم ایران حاضر نمی شود از چنین توافقی حمایت کند. آیا شما می توانید به آمریکاییها اطمینان دهید که رهبر معظم ایران از توافقی که شما درباره آن مذاکره بکنید، حمایت خواهد کرد؟
ظریف گفت: ایران و آمریکا در بسیاری از جهات شبیه به هم هستند. یکی از آنها این است که ما هر دو جوامعی تکثرگرا داریم که در آنها دیدگاههای متفاوتی وجود دارد و دیدگاههای متفاوت نیز در رسانه ها پخش می شود. من فکر می کنم این مسئله سلامت جامعه را نشان می دهد.
مجری گفت: مگر نه اینکه او فصل الخطاب است؟
ظریف گفت: البته ، ما باید این کار را با احترام و منافع متقابل انجام دهیم. ما بر این باوریم اگر آمریکا آماده باشد حقوق ایران را به رسمیت بشناسد و به حقوق ایران احترام بگذارد و از این دیدگاه حرکت کند، در آن صورت ما شانسی واقعی داریم و ما با اختیار کامل از رهبرمان مذاکره می کنیم. ما می دانیم دنبال چه هستیم. ما می دانیم که ایران دنبال سلاح اتمی نیست. در واقع ، من به وزرای خارجی در نشست سه به علاوه سه یا آن طور که شما نشست پنج به علاوه یک می گویید، گفتم اینکه ایران سلاح اتمی نداشته باشد فقط هدف شما نیست بلکه این اولین و مهمترین هدف خود ماست.

وی افزود: متاسفانه موضوع هسته ای که می توانست زمینه ای برای همکاری باشد، به موضوعی برای مناقشه تبدیل شده است ولی به هر حال برای طی این مسیر به تلاش های بیشتری نیاز است، و قدم های اولیه دو طرف مثبت بوده است. 
محمد جواد ظریف به دیدار اخیرش با وزیران امور خارجه 1+5 و دیدار دوجانبه اش با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: ساخت سلاح هسته ای به هیچ وجه هدف جمهوری اسلامی ایران نیست، چون آن را در جهت منافع و امنیت کشورمان نمی دانیم.  
وی همچنین به اقدامات اعتماد ساز ایران از جمله پذیرش داوطلبانه پروتکلی إلحاقی در أوائل سال های دو هزار میلادی اشاره کرد.

رییس تیم مذاکرات هسته ای ایران همچنین با اشاره به تجربه سرنوشت دانشمندان هسته ای پس از پایان جنگ سرد و گسترش قاچاق هسته ای در نتیجه بیکار شدن آنها، تداوم فعالیت های هسته ای صلح آمیز و قانونی ایران با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را موضوعی دانست که همه از آن نفع خواهند برد. 

ظریف در پاسخ به مجری آمریکایی که با قرائت بخش هایی از سایت مقام معظم رهبری درباره کشتار یهودیان در خلال جنگ جهانی دوم نظر وی را جویا شده بود گفت: من شخصا با ایشان صحبت کرده ام و ایشان به صراحت کشتار إنسان های بی گناه را محکوم می کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری و دیگر مقامات ایرانی هرگونه کشتار بی گناهان در هر گوشه دنیا را محکوم می کنند و فرقی نمی کند این جنایت در آلمان نازیها یا فلسطین و در چه زمانی اتفاق افتاده باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در واقع این بخش راجع به کشتار افراد بی گناه نبود، بلکه اشاره به برخوردهایی داشت که با محققان مسائل تاریخی انجام می شود.

ظریف گفت: نکته اصلی این است که نمی تواند و نباید این جنایت بهانه ای برای ظلم و فجایع به مردم فلسطین برای بیش از شصت سال گردد. باید این مساله روشن شود که بدون احترام و توجه واقعی به حقوق مردم فلسطین، امکان إیجاد صلح و امنیت در خاورمیانه وجود ندارد. 

در پایان این مصاحبه چالشی نیز محمد جواد ظریف در مورد دیدار امروز نتانیاهو با رییس جمهور آمریکا و سخنان وی در رابطه با ایران گفت: نتانیاهو از أوایل دهه 90 میلادی هر روز اعلام می کند که ایران شش ماه تا ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد و با مراجعه به سوابق، می توان دید که این شش ماه برای وی همواره ثابت است، ایران شش ماه یا شش سال یا هر زمان دیگری سلاح هسته ای نخواهد ساخت، چون قصد چنین کاری را ندارد. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.