سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آتلانتيکو: همۀ جهان شخصيت "روحاني" را که همگان او را "ميانه رو" مي دانند، درک کردند

پايگاه اينترنتي آتلانتيکو در تحليلي به بررسي سفر حسن روحاني، رئيس جمهور ايران به نيويورک و اقدامات و اظهارات وي درباره مسائل بين المللي پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين پايگاه اينترنتي  فرانسوي زبان نوشت، مهمترين هفته اي که همه در انتظارش بودند، به پايان رسيد. رئيس جمهور ايران، در ميان توجه همگان به نيويورک رسيد. او بيش از ساير سران کشورهاي جهان مورد توجه بود و همواره گروهي از خبرنگاران را به دنبال خود داشت. در واقع همه جهان آماده اين بود که شخصيت فردي را که همگان او را "ميانه رو" مي دانند، درک کنند.

اين پايگاه ادامه داد: حسن روحاني، براي هر روز حضورش در آمريکا يک هديه غير منتظره (سورپرايز) جديد کنار گذاشته بود. اولين مورد آن، تغيير لحن بود. روحاني با ابتکارات خود همه ناظران را خطاب قرار داده است. حسن روحاني تمايل خود براي تغيير در عرصه داخلي کشور را هم به اثبات رساند. او با تأکيد بر اين واقعيت که از حمايت رهبري معظم ايران برخوردار است، ادعاهاي افراد بدبين را بي اثر کرد و ناکام گذاشت.  روحاني در سخنراني خود از اوباما خواست که عبارت«همه گزينه ها روي ميز قرار دارند» را کنار بگذارد. عبارتي که نشان دهنده تهديد دائمي اقدام نظامي بر ضد ايران است.
او با درخواست تغيير رويه از جواد ظريف، ‌وزير امور خارجه خود، به وزراي امورخارجه گروه 1+5  فهماند که ايران تغيير کرده است. ناگهان، همان حرف هايي که ايران طي سال ها، بارها و بارها تکرار کرده بود، معنا و مفهوم جديدي يافتند و معتبر شدند. گويا اعلام اين که «ايران به دنبال دستيابي به بمب هسته اي نيست»، در دهان روحاني معناي جديدي به خود مي گيرد. 

در پايان اين گزارش آمده است: سرانجام روز جمعه، گفتگو تلفني «غير منتظره‌اي» ميان روحاني و اوباما صورت گرفت. اقدامي که از سال 1979، يعني پس از سي پنج سال عدم رابطه و تماس رئيس جمهور ايران با رئيس جمهور آمريکا، براي نخستين بار انجام شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.