سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ با این قانون آسمانی آشنا شوید؛ بار گناهت بر دوش دیگری نخواهد بود

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ١٨ سوره فاطر
وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۚ وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۗ إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ ۚ وَمَن تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ ۚ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ [٣٥:١٨]
هیچ گنهکاری بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد؛ و اگر شخص سنگین‌باری دیگری را برای حمل گناه خود بخواند، چیزی از آن را بر دوش نخواهد گرفت، هر چند از نزدیکان او باشد! تو فقط کسانی را بیم‌می‌دهی که از پروردگار خود در پنهانی می‌ترسند و نماز را برپا می‌دارند؛ و هر کس پاکی (و تقوا) پیشه کند، نتیجه آن به خودش بازمی‌گردد؛ و بازگشت (همگان) به سوی خداست!

بر پیشانی درخشان این آیه قانون کلی نوشته شده است نخست آنکه: بار گناه هر کس بر دوش خود اوست و به هیچ روی نمی توان ذره ای از این بار را بر دوش دیگری نهاد.
من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش        که گناه دگری بر تو نخواهند نوشت
حافظ

دیگر آنکه هشدارهای رسولان الهی تنها در کسانی اثر می کند که فارغ از ردّ و قبول مردمان در نهان از پرودگار خویش برحذرند که فرمود: «یحذرکم الله نفسه»، خداوند شما را از خود بر حذر می دارد.

نشان بر حذر بودن از خداوند این است که آدمی در ضمیر پنهان خوبش نگران باشد که اگر به جای حق با ناحق پیوند کند پیوندش با حق گسسته می شود و او را به خود رها می کنند تا معلوم نیست در کدام وادی هلاک افتد.



بر پا داشتن نماز که هدف نهاییش یاد خدا و احساس حضور خدا در زندگی است به این بیم و نگرانی می افزاید، زیرا وقتی آدمی روزی چند بار پروردگارش را یاد کرد و پیمان خود را با او تجدید نمود که من تنها تو را می پرستم و تنها از تو یاری می جویم و دعا کرد که خدایا مرا در شمار مغضوبان و گمراهان قرار مده کمتر ممکن است جرأت کند که با دروغ و حرص و آز و غرور و جاه طلبی و بی‌عدالتی یعنی غیر خدا پیوند بندد، مگر آنکه نماز نباشد جز صفیری و تکبیری و حرکاتی و مایۀ غروری و درکاتی.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.