سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جروزالم پست: رابطه ايران و آمريکا دستخوش يک "چرخش تاريخي" شد

جروزالم پست بدنبال مکالمه تلفني روساي جمهور ايران و آمريکا در گزارشي نوشت: رابطه ايران و آمريکا دستخوش "يک چرخش تاريخي" شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه در مقاله اي به قلم "مايکل ويلنر" افزود: دو کشور بعد از سه دهه براي اولين بار بدون واسطه و به طور جدي با هم گفتگو کردند. مکالمه کوتاه تلفني اوباما و روحاني "يک گام بزرگ" بود.

در اين گزارش آمده است: روحاني و اوباما در اولين تماس مستقيم بين رهبران ايران و آمريکا از سال 1979 با هم گفتگو کردند. همين تحول به اعتقاد آمريکا نشانه علاقه واقعي ايران به  حل و فصل مسالمت آميز مسائل است.

جروزالم پست ادامه داد: الان ديگر سفارت سوئيس در تهران که سالها از آن به عنوان واسطه بين تهران و واشنگتن استفاده مي شد، کنار گذاشته شده است. ديدار خصوصي جان کري وزير خارجه با همتاي ايراني اش بدون واسطه انجام شد و در حالي که آمريکا پيشنهاد احوالپرسي کوتاه بين اوباما و روحاني در حاشيه مجمع عمومي را داده بود، اين روحاني بود که آن زا نپذيرفت.

براساس اين گزارش، آمريکا گشايش مجمع عمومي را يک فرصت مناسب مي دانست.

اين روزنامه افزود: در واشنگتن يک گروه دو حزبي از سناتورها مخالف هر گونه تغيير در سياست تحريم ها در قبال ايران هستند. اين گروه شامل سناتور "باب منندز" رئيس کميته روابط خارجي سنا و سناتور "جان مک کين" چهره برجسته در عرصه سياست خارجي است. شايد مهمتر از هر گونه تماس تلفني، ديدگاههاي اين افراد باشد. سناي آمريکا به زودي لايحه اي را به بحث مي گذارد که بر اساس آن همه معافيت ها براي شرکت هاي خارجي متعلق به متحدان آمريکا در رابطه با تحريم نفتي ايران حذف مي شود.کاخ سفيد تلاش مي کند حق معاف کردن اين شرکت ها را از تحريم حفظ کند. اين مسئله نيز يک رويارويي ديگر ميان کاخ سفيد و  کنگره ايجاد مي کند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.