سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام سرلشکر فیروزآبادی به همایش ایمنی نیروهای مسلح:

ایمنی بدون مشارکت همگانی و بسیج علمی محقق نخواهد شد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به دومین همایش ایمنی نیروهای مسلح آورده است: ایمنی بدون مشارکت همگانی و بسیج علمی در هیچ کجا محقق نخواهد شد.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سرلشکر "سید حسن فیروزآبادی" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، به مناسبت آغاز به کار دومین همایش ایمنی نیروهای مسلح، پیامی صادر کرد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و درود بر پیشگاه آقا امام زمان (عج) آخرین ذخیره الهی برای نجات بشریت شهدای اسلام به ويژه شهیدان دوران هشت سال دفاع مقدس سلام بر امام شهیدان و با سلام و درود بر حضرت امام خامنه‌ای عزیز فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) و با عرض سلام به پیشگاه حاضرین در جلسه ( همایش).

ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکح با استناد به این آیه اهمیت بحث ایمنی در اسلام متجلی می‌شود که خداوند می‌فرماید به دست خود خود را به مهلکه نیاندازید یعنی برای انجام هر کاری ابتدا باید اسباب و وسایل انجام ایمن آن کار را فراهم کرد یا اگر کاری و اقدامی برای انسان ضرر حیاتی دارد باید از انجام آن صرف نظر کرد.

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: النعمتان مکفورتان الامن والعافیه( بهار جلد 81 صفحه 170 ) دو نعمت است است که قدرشان شناخته نمی‌شد ایمنی و عافیت.

اسلام عزیز به عنوان دین زندگی و اداره جامعه تاکید بسیاری بر ایمنی و سلامت در همه ابعاد داشته است و انسان به عنوان عصاره خلقت بالاترین وجه را در این محور دارد با عنایت به مواردی که بیان شد ایمنی دارای ابعاد مهمی است که انسان با توجه به پیشرفت‌های صنعتی و مقتضیات زمانی و مکانی به شدت با آنها روبرو است و فرار از آن به معنای خطرپذیری غیر قابل جبران می‌باشد امروز ایمنی با مفهوم حفاظت از زندگی و اثر بخشی انسان‌ها و پیشگیری از مخاطرات دارای اهمیت اساسی است از برگزاری این همایش هدف مقدسی داریم هدفی که رسیدن به آن در حال حاضر بدون این هزینه‌ها امکان پذیر به نظر نمی رسد بلکه همه این هزینه ها نوعی سرمایه گذاری است که نتیجه این سرمایه گذاری ها اگر درست و با برنامه مشخص انجام شود مهم ترین سرمایه که جان شریف مجاهدان فی سبیل ا... و تجهیزات نیروهای مسلح که نقش اساسی در دفاع از نظامی اسلامی دارد را حفظ می‌کند.

باید در نظر داشت که ایمنی بدون مشارکت همگانی و بسیج علمی در هیچ کجا محقق نخواهد شد، امروزه همه فعالیتها بایستی علمی و عالمانه انجام شود و هیچ کار علمی بدون حضور عالمان و متعلمین ذیصلاح به نتیجه مطلوب نمی رسد و اگر غیر علمی عمل کنیم و توجه به مسائل ایمنی نکنیم هزینه های بی توجهی به مسائل ایمنی هر سازمان بیش از آن چیزی است که ما به ظاهر می بینیم یا محاسبه می کنیم باید کارها را عقلی و علمی انجام بدهیم کار عقلی و علمی کار دینی است و کار دینی کار عقلی و علمی است این حرف استاد شهید مطهری است امیدواریم اینگونه نشست‌ها زمینه ساز یک حرکت علمی و فرهنگ سازی اصولی برای پیشگیری از مخاطرات و حوادث را فراهم آورد باید بتوانیم در همایش آتی با نقد عملکرد گذشته و با استناد به آمار و اطلاعات متقن به دستاوردهای روشن که همان کاهش تلفات، خسارت مادی و معنوی باشد برسیم. مطلب دیگر اینکه نقش استاندارد در پیشگیری از به وقوع پیوست رویدادها، حوادث و سوانح بسیار برجسته است عوامل و زنجیره های زیادی دخیل است که هر کدام به تنهایی موجب وقوع رویداد یا سانحه نخواهد بود ولی به محض اینکه زنجیره کامل شود اتفاق رخ خواهد داد پس لازم است در کلیه فعالیتها استانداردهای مربوطه لحاظ گردد تا در نهایت کار بدون هیچ گونه ایراد و اشکالی به نتیجه برسد.

در این فرصت سیاست‌های ستاد کل در رابطه با ایمنی که لازم است همه دست اندرکاران با جدیت و با برنامه‌ريزي دنبال کنند به شرح زیر به استحضار عزیزان می‌رسانم:

1- اصول ایمنی در کارهای نظامی به ويژه آنهایی که با خطر مواجه هستند باید جدی گرفته شود و هر گونه کوتاهی که منجر به حادثه و خسارت گردد بایستی مطابق قوانین مورد بررسی و پیگرد قرار داده شود و همه فعالیتها باید در راستای اجرای قانون و استانداردها باشد.

2- بایستی هر کدام از سازمانها متناسب با شرایط آن سازمان میزان خطر آفرینی، تجهیزات و مهمات و مواردی که با آن روبرو هستند و استانداردها را مشخص نموده و بر اجرای آنها نظارت و کنترل شدید به عمل آورند.

3- سازمان‌ها متناسب با سطوح کاری تعریف شده در ساختارها جایی برای( مدیریت کردن امور) ایمنی ( تحت عناوین مناسب صفی یا ستادی مثل بخش اداره و معاونت) ببینند تا اجرای استانداردها ایمنی را تعیین و بر رعایت آنها نظارت بکنند به طور کلی سازمان ها باید ساختار مخصوص ایمنی داشته باشند و به کار ایمن و ایمن کار کردن الویت بدهند.

4- تمام هیات های نظارت و بازرسی بایستی استانداردهای ایمنی را کنترل کنند در تمام ارزیابی های قرارگاه خاتم (ص) باید رعایت استاندارد های ایمنی در آنجا ملاحظه بشود در شناسنامه پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی بایستی استانداردهای ایمنی لحاظ گردد و در مرحله اجرا نیز حضور دائم ایمنی دیده شود.

5-    هیچ کس حق ندارد از وسایل و تجهیزاتی که واقعاً خراب است و می‌داند مشکل دارد استفاده کند و یا افراد را وادار به استفاده نماید بلکه باید تلاش شود اشکال آنها برطرف گردد.

6-    عملکرد فرماندهان و مدیران نسبت به رعایت اصول ایمنی و حوادث حوزه مسئولیت آنها باید مورد ارزیابی قرار گیرد و عزل و نصب آنها با ملاحظه توجه آنها به ایمنی صورت پذیرد کسی که توجه به ایمنی ندارد و به حوادث محیط کار توجه کاری ندارد نباید به عنوان مسئول به کار گرفته شود.

7-    نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز بر پایه فرمایش‌ها، تدابیر و دغدغه های فرماندهی معظم کل قوا ( مدظله العالی) به پرداختن به ارتقای توان رزمی و دفاعی با مدنظر داشتن اصول ایمنی را باید امری اجتناب ناپذیر بداند با اعتقاد قلبی بر این باور که عمل به تدابیر حکیمانه معظم له برگرفته از اسلام ناب محمدی (ص) می باشد عزت، خیر و سعادت ما در گرو عمل خالصانه و احکام اسلامی است و هر گونه تختی از راه روشن اسلام راه ذلالت و گمراهی خواهد بود.

درپایان از مسئولین و دست اندرکاران محترم برگزار کننده این همایش که زمینه حرکت به سوی ترقی و تعالی و فرهنگ سازی بیشتر برای حفظ و سلامت نیروی انسانی را با رعایت استانداردها فراهم کره است تشکر می‌کنم و به مصداق آیه شریفه "فمن یعمل مثال ذره خیر یره" می‌دانم هیچ چیز در پیشگاه خداوند فراموش شدنی نیست و امیداورم این حرکت خیر مورد قبول حق تعالی قرار گیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.