سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

سالانه هفت هزارمرگ ناشي ازبيماري هاي قلبي درخوزستان رخ مي دهد

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اهواز گفت: سالانه حدود هفت هزار نفر در خوزستان بر اثر ابتلا به بيماري هاي قلبي، عروقي جان خود را از دست مي دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛ دكتر سيد محمد علوي به مناسبت روز جهاني قلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالانه حدود ۱۸ ميليون مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي، عروقي در جهان به وقوع مي پيوندد كه ۸۰ درصد قابل پيشگيري هستند.
وي افزود: همچنين سالانه ۱۱۰ هزار نفر در اثر بيماري هاي قلبي، عروقي در كشور جان خود را از دست مي دهند.
علوي در خصوص عوامل ابتلا به اين بيماري گفت: در مورد بيماري هاي قلبي، عروقي عوامل مستقيم و زمينه ساز دخالت دارند كه سابقه فاميلي، عوامل ژنتيكي و سن بالا از جمله اين عوامل هستند.
رييس مركز بهداشت خوزستان با اشاره به اينكه بيش از ۸۰ درصد عوامل ابتلا به بيماري هاي قلبي، عروقي قابل پيشگيري هستند تصريح كرد: فقدان تحرك، استرس، زندگي شهري، سبك زندگي و تغذيه، چاقي، دخانيات(سيگار و قليان)، مصرف الكل، ديابت و فشار خون كنترل نشده از جمله مهم ترين عوامل دراين رابطه محسوب مي شوند.
وي با اشاره به نقش مهم فاكتور سبك زندگي و تغذيه اظهارداشت: استفاده كردن از غذاهاي فيبر دار مانند ميوه جات و سبزيجات مفيد است اما مصرف نمك و قند بيش از اندازه در ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي موثر است.
علوي با اشاره به اينكه بسياري از بيماري هاي قلبي از كودكي ريشه مي گيرد تصريح كرد: مساله چاقي و اضافه وزن كودكان نيز مي تواند در ابتلا به اين بيماري موثر باشد .
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اهواز با تاكيد بر شعار روز جهاني قلب با عنوان همواره در جاده قلب سالم حركت كنيد در خصوص راه هاي پيشگيري از بيماري هاي قلبي، عروقي اظهارداشت: مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات، افزايش تحرك بدني (انجام حداقل روزي ۳۰ دقيقه ورزش تند)،كاهش مصرف نمك ( كمتر از پنج گرم نمك در روز )، قطع استعمال دخانيات و كم كردن وزن از جمله را ههاي پيشگيري محسوب مي شود.
وي اضافه كرد: حدود ۶/۱۷ درصد از مردم كشور به پرفشاري خون مبتلا هستند در حالي كه اين رقم در استان ۹/۱۶ درصد است.
علوي تصريح كرد: مصرف دخانيات در كشور ۱۴درصد است در حالي كه در استان ۷/۷ درصد مي باشد.
وي خاطرنشان كرد: روزانه مي بايست حداقل ۵۰۰ گرم سبزي و ميوه مورد مصرف واقع شود اما در خوزستان ۵/۸۹ درصد از مردم كمتر از معمول، ميوه و سبزيجات مصرف مي كنند. /س
برچسب ها: سالانه ، مرگ ، قلبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.